Nightrun a.k.a. Nachtblindrun

IMAG1843

Vandaag had ik mijn laatste run van dit jaar en het was niet zomaar een run. Het was de heuse ‘Runnersworld Nightrun Breda’. Je kent het vast wel, van die loopjes die niet gaan om de snelste tijd of om persoonlijke records, maar om de gezelligheid en het rennen zelf. Andere voorbeelden hiervan zijn natuurlijk de ‘Colorrun’ of ‘Santarun’. Als je daar voor je PR gaat, val je echt uit de toom en vind iedereen je raar. Dus gingen we vandaag puur voor de ervaring en de gezelligheid van start in Breda. 

Het idee van een Nightrun is dat het uiteraard in het donker is. Bij inschrijving kreeg je een hoofdlampje en reflecterend hesje, zodat iedereen duidelijk te zien was. Het pad was gemarkeerd met fakkels en lichtgevende sticks bij de knooppunten in het bos. Omdat iedereen een lampje had was er voldoende licht om te lopen dacht ik in het begin. Om 19.00 gingen we van start op de atletiekbaan van Sprint in Breda. Na het startschot was er vuurwerk, dat was bijzonder.

In het begin stonden er fakkels langs het pad en was het goed te doen. Soms waren en plassen en dat zorgde voor wat opstoppingen, maar vooral voor hilariteit. Sommige mensen zagen deze plassen net te laat of banjerden er dwars doorheen, wat andere dan niet op prijs stelden wegens de modderspetters. De run ging door het Mastbos in Breda, daar was ik nooit echt eerder geweest. In het bos werd het drassig en hielden de fakkels op. Ik zag letterlijk niets. Ik liep maar achter mijn voorganger aan in de hoop dat deze niet door plassen zou banjeren. Mijn vrienden was ik eigenlijk al na 1 km kwijt, omdat deze kennelijk wel een pad zagen. Toen heb ik uiteindelijk maar besloten lekker in mijn eentje te lopen en goed geconcentreerd naar het pad te kijken. Bij mij ging dit best goed.

IMAG1840

Andere mensen waren minder gelukkig. Ik heb een meid heel hard zien vallen in een grote modderplas. Ik vond het zo zielig. Een andere man ging inhalen en had daarbij een tak niet gezien, dus ook die ging onderuit. De run heeft vast meerdere slachtoffers gemaakt. Als je achterom keek zag je een hele slang van licht tussen de bomen door. Ik moest denken aan de ‘dooddoeners’ uit Harry Potter, die altijd met lichtflitsen aan komen vliegen door het bos. Onderweg kwam ik ook nog een vrouw tegen die blind was, althans dit stond op haar hesje en ze werd aan de hand begeleid door een man. Ik dacht nog wat zit ik nu te zeuren met mijn nachtblindheid!

IMAG1829
Toen ik na 7,5 km binnenkwam zag ik dat ik er 50 minuten over had gedaan. Normaal gesproken loop ik in deze tijd 10 km, maar ik had heel erg lekker gelopen. Ik was niet moe en voelde me echt goed. Soms moet ik van mezelf ook een run doen op een laag tempo, maar op een of andere manier lukt dit me nooit. Dan kijk ik toch teveel naar de tijd en pace op mijn horloge, maar nu was dat niet. Ik kon wel harder qua energie, maar niet qua veiligheid en dat is goed voor mij geweest. Het was uiteindelijk een ontspannen, fijne run door een lekker ruikend bos met een fijne temperatuur. De ambiance was tof! Ik zou bijna zeggen volgend jaar weer, maar helaas was het de laatste nightrun in het Mastbos van Breda. Op last van Staatsbosbeheer gaat het niet meer door. Maar ik vind hopelijk ergens nog wel een andere Nightrun!

Heerlijk zo’n run waarbij je niet snel hoeft te zijn, geen records hoeft te  breken van jezelf en je onderweg lekker kan kletsen! Ontspannen en ongedwongen, dat schiet er bij mij wel eens bij in. Gewoon genieten!

Misschien moeten alle fanatieke renners 1 zo’n fun-run per jaar doen, gewoon om een keer zonder plan te lopen!
IMAG1838

x Roos

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Samantha schreef:

    Wat een super leuk verhaal Roos! Naast n runner ook nog een steengoeie blogger 😉 Ik ben het er helemaal mee eens, 1 fun run per jaar is echt een aanrader. Gewoon genieten en plezier hebben, met het horloge gewoon onder je jas :p

    Like

    1. roos schreef:

      Thanx sam! We plannen er een komend jaar!

      Like

Geef een reactie

