Hoezo een windje?!

9-2-2014 16-36-11

Terwijl half (hardlopend) Nederland vandaag bij “de groet uit Schoorl Run” liep had ik (@henkjanw) mijn eigen hardloopwedstrijdje in Zeewolde. Vandaag stond een keurige 10 km wedstrijd  op het programma. Na vorige week in Apeldoorn bij de Midwinter marathon moest dit nu natuurlijk een eitje zijn 😉

De vorige loko loopcompetitie wedstrijd liep ik in een tijd van 47.59 dus had het idee om daar minimaal weer in de buurt te komen of er zelfs onder, alleen… het waaide  en regende enorm! Toen ik aankwam rijden en mijn autodeur probeerde open te doen had ik gelijk mijn PR gedachte in mijn auto achtergelaten want ik kreeg de deur pas met enige inspanning open. Very winderig dus! Nu heb ik het geluk dat ik deze loop vaker gedaan heb maar blijkbaar heb ik dan ook direct het “geluk” dat het schijtweer is.

Hoe dan ook, de omstandigheden waren behoorlijk verschillend vergeleken met vorige week in Apeldoorn, van een mooi zonnetje en windstil naar flinke wind en regen…. Tsja hardlopen blijft leuk..

Ik ben naar binnen gegaan, startnummer opgehaald en omgekleed, ik dacht; ik ga 10 minuten voor de start even warmlopen en dan gaan we alsnog knallen want weer of geen weer, hardlopen kan gewoon! Zo gedacht, zo gedaan en 10 minuten van te voren naar buiten maar jeeez… wat een wind en ik had het heldere idee om ook nog eens op korte broek te gaan! Na 5 minuten warmlopen had ik het wel gezien en ben ik weer naar binnen gegaan en wilde net voor de start weer naar buiten gaan zoals eigenlijk de rest ook bedacht had.

Half 11! iedereen vloog naar buiten en ging klaar staan voor de start, ik had ondertussen al van diverse mensen gehoord dat alleen de eerste 1,5-2km tegenwind was… dat waren vast de mensen die de 5 km liepen want ik moest dat dus twee keer gaan meemaken met de 10km. Het startschot klonk en ik had mij inmiddels echt voorgenomen om eerst maar eens de finish te halen i.p.v. mij te focussen op een tijd.

De eerste 2 km waren echt een hell.. ik had echt moeite om überhaupt vooruit te komen, harde wind, harde regen, zelfs zo erg dat het pijn begon te doen aan mijn hoofd… gelukkig weet ik dan heel slecht wat opgeven is en ben ik doorgelopen. De rest van het eerste rondje ging daarna soepel zolang er maar geen wind was. De kilometers 2 tot en met 4,5 ging echt soepel maar vanaf 4,5 tot 7 was het weer drama. Het was wel gestopt met regenen maar het leek gewoon echt alsof ik niet vooruitkwam door de harde tegenwind… Leuk joh, hardlopen langs het water!

Al met al gefinisht in een tijd van 48.51 en niet geheel tevreden aangezien ik de vorige loko loopcompetitie wedstrijd in 47.27 liep… Maar weer veel geleerd hoe het niet moet en wel weer klaar voor een volgende loop! Volgende week heb ik rustweekend en ben ik in België een paar biertjes drinken. Die week erop loop ik in Harderwijk de 15 km bij de Bosloopcompetitie van Athlos.

De andere #halfcrazyrunners liepen trouwens ook niet mee in Schoorl. Marlous liep nog wel een wedstrijdje in Ugchelen en zal hier ook nog en verslagje over schrijven. De rest van de matties had of een rustige duurloop, rustdag of was aan het werk.

Geef een reactie

