HJ en zijn secret comeback!

Misschien kunnen jullie het je nog herinneren, het was 13 februari, de perfecte avond voor de crewmeeting alias Calling all crews: Valentine Run & Drinks. Tevens ook de avond dat ik geblesseerd raakte aan mijn hamstring… Heel vervelend omdat ik op dat moment in volle training was om tijdens de CPC in Den Haag een nieuw PR neer te zetten op de Halve Marathon… Dat ging dus even allemaal niet door, de ingescheurde hamstring zorgde ervoor dat ik een tijdje uit de “running” was. 

Het “normaal” lopen ging hem ook gelijk even niet worden. Geluk bij ongeluk had ik de volgende dag toevallig vrij want ik was van plan om dat weekend in België bij een vriend te verblijven die daar geneeskunde studeert en daar op een kot woont. Toevallig, ja je gelooft het of niet, is deze vriend ook afgestudeerd fysiotherapeut dus ik had gelijk vrijdag al een fysio die kon bekijken wat er aan de hand was. Zoals je hierboven al kon lezen bleek het een ingescheurde hamstring te zijn… ja HJ dat wordt een weekje of zes niet hardlopen.. WATT?! Niet hardlopen ja HJ….Dus dat!

Die vriend van me gaf me gelijk wat goede tips over hoe de blessure het beste te behandelen was en hoe het te stimuleren is dat het genezingsproces wellicht wat sneller gaat. Ik heb die vrijdag mijn been volledige rust gegeven en werd op mijn wenken bedient. De rest van het weekend heb ik zo goed als het kon geprobeerd veel te fietsen wat de doorbloeding van de hamstring een positieve effect gaf.

Toen ik terug uit België kwam heb ik direct een afspraak gemaakt bij www.hardloopfysio.nl van Ronald Dercksen. Ik kon daar de donderdag erop terecht voor een verdere behandeling en strijdplan. Vanaf dat moment heb ik mijn strijdplan geheim gehouden en tegen niemand verteld hoe ik het ging aanpakken. Zelfs niet tegen de matties van de #halfcrazyrunnerscrew wat niet iedereen even tof vond maar dit was meer uit zelfbescherming.

Ik heb dus geen moment stil gezeten en samen met de fysio een plan gemaakt om zo sterk mogelijk terug te komen. Die blessure heeft me namelijk aan het denken gezet, een ongeluk zit blijkbaar in een klein hoekje maar ik had dit graag willen voorkomen. Daardoor ben ik dus anders gaan trainen.

Vanaf blessure week 1 ben ik gelijk de sportschool ingedoken en daar heb ik gefietst, gefietst en echt veel gefietst. Die Armstrong, hoe heette die, Lance geloof ik, die was er niets bij. 😉 Ik maakte een partij kilometers alsof het mijn grootste hobby was.. Daarnaast heb ik echt ontzettend genoten van de sauna die aanwezig was, wat blijkbaar ook een positief effect had. Ondertussen zei ik af en toe op de groepsapp dat het goed ging en postte ik op Instagram alleen maar foto’s van eten. Over het herstel en de vorderingen heb ik eigenlijk weinig verteld.

Steeds in overleg met de fysio (via mail, niet via instagram haha) kon ik steeds meer proberen en aanvoelen hoe het ging. Ik mocht inmiddels op de crosstrainer en als dat goed ging kon ik langzaam aan op de loopband wat minuten gaan hardlopen. Dit heb ik vanaf week 4 of 5 dan ook gedaan omdat het herstel goed ging en ik bijna niets meer voelde.

Vanaf 23 maart heb ik het aan de matties van de #halfcrazyrunners verteld dat ik  stiekem weer aan het hardlopen was. Toen had ik inmiddels al 1,5 week training buiten erop zitten dus ze waren wat verbaasd, en terecht overigens maar het leek mij even beter om het stil te houden… 😉

Mijn plan was en is nog steeds om ijzersterk terug te komen. Om dat doel te bereiken houd ik mij strikt aan een hardloopschema welke ik via looptijden.nl heb binnen gehaald. Daarnaast train ik ook nog in de sportschool om mijn benen en hamstring sterker te maken en zorg ik voor voldoende rust tussen de trainingsmomenten. Naast het duurlopen ben ik ook weer gaan intervallen wat ik voorheen nooit deed. Word je nog sneller van zeggen ze 😉

Mijn doel is om dit jaar sowieso een aantal halve marathons te gaan lopen, aangezien ik nu aan het opbouwen ben duurt het wel wat langer voordat ik die doelen ga bereiken maar heb er wel een beter gevoel bij, ja duhhhh de pijn is weg.

In juni is de halve marathon van Roosendaal, ook wel de zomerklassieker van Brabant genoemd, daar heb ik de focus op gelegd. Daar wil ik onder de 1 uur en 45 minuten te gaan lopen. Daarvoor heb ik nog een aantal wedstrijdjes maar die kun je in de agenda terug vinden of op mijn persoonlijke blog www.wieberdink.net of natuurlijk hier onder het kopje ‘where to finds us’.

Hoop dat de #halfcrazyrunners mij hebben vergeven dat ik stiekem aan mijn herstel heb gewerkt en dat ik iedereen er probeer uit te lopen.. dat laatste is trouwens echt F*CKING moeilijk als je Sierd Sikkema in je CREW hebt zitten hèhè.

Dit was voor nu even een ‘korte’ update en je leest binnenkort weer een nieuw avontuur op http://www.halfcrazyrunners.nl

HJ

One Comment Voeg uw reactie toe

  1. Sierd schreef:

    Welcome terug maatje en ik had het je allang vergeven en super blij dat je weer op de weg terug bent, bouw met geduld op en wie weet hoe dicht je achter mij gaat zitten…voorbij gaan is nog geen optie

    Like

Geef een reactie

