Sunny Sunday

Vorig weekend maakte ik mijn kilometers nog in de regen en beukte ik tegen de wind in. Een heel verschil toen ik gisterochtend naar het station fietste en de zon al scheen. Ik ging samen met Evelien die 2 stations later instapte naar Leiden voor de halve marathon. Via Twitter was ik aan een gratis startbewijs gekomen, bedankt Edo! Met de routebeschrijving van Marleen belandde we zonder problemen in de straat waar Marleen woont. Een keer heen en weer in de straat gelopen te hebben, het delen van locatie via whatsapp en we hadden ook de ingang gevonden. So far so good. Marleen woont vlak bij de start dus hadden we vooraf bij haar afgesproken. Sierd zat al op de bank toen Evelien en ik binnen kwamen. Heel fijn dat we nog even rustig konden zitten, no stress. Nadat we allemaal omgekleed en ingesmeerd met zonnebrandcrème waren besloten we maar vast richting de start te lopen. Hoe dichter we bij de start kwamen hoe drukker en gezelliger het werd. We leverde Sierd netjes af bij het wedstrijdvak, hij begon toen toch wel een beetje nerveus te kijken in zijn korte broek. 😉

image38 image39

Wij vrouwen wilde nog even een dixie in en terwijl het Wilhelmus werd gezongen dook ik de dixie in. Naast het wedstrijdvak waren er geen startvakken dus sloten we ergens achteraan aan. Een heel stom idee bleek achteraf. Het duurde even maar toen mochten ook wij over de startstreep. Ik tikte na zo’n 500 meter Marleen nog even aan die had besloten te lopen op een easy pace vanwege haar knie. Die liep toen al te genieten met haar zonnebril op. Evelien en ik haalde wat mensen in. Rechts lopen en links inhalen was hier niet bekend dus het was kriskras inhalen. Tot 2 km want toen werd de weg wel heel erg smal. Bij 3 km hadden we een kleine klim en was ik Evelien kwijt in de massa. Ik keek inmiddels uit naar de 5 km in de hoop dat er kraampjes zouden staan met water. Ik kwam de bocht om en daar zag ik sponzen, ik pakte er 1 aan en hoopte maar dat er verderop water stond. Ik had het vreselijk warm en vond het moeilijk om benen in beweging te houden. Mijn voorafgestelde doel van 1.55 had ik al laten varen vanwege de temperatuur. Ik hoopte alleen maar dat ik binnen 2 uur zou finishen. Bij 5,5 km stond daar eindelijk de verzorgingspost. Het viel me op dat iedereen op de eerste kraam dook dus ik liep door naar achteren voor een bekertje water. Al lopend probeerde ik te drinken wat ervoor zorgde dat de helft in mijn ogen terecht kwam. Grr.. krijg ik dit ooit onder de knie? Volgens mij was het tussen kilometer 7 en 8 dat Evelien naast me opdook. Ze liep soepeltjes tussen alle lopers door en ik heb haar nog een km lang kunnen volgen maar toen moest ik het tempo laten zakken want ik had het echt te warm. Bij 10 km aangekomen keek ik zoekend naar een verzorgingspost. Nergens te bekennen en ik realiseerde me dat ik vooraf de route had moeten bekijken. Een kilometer verderop werd er aangeven dat de verzorgingspost iets verderop stond dus besloot ik vast een gel te nemen. De verzorgingspost bestond uit 1!!! kraampje. Alle lopers doken erop af, ik besloot geen tijd te verspillen en liep door.

image

De warmte, de dorst maakte dat ik niet meer lekker liep, toen ik ook nog last kreeg van mijn rug was het plezier er heel even af.. Tot ik rond 13-14 een straat inliep waar mensen tafels hadden neergezet met bekertjes WATER en tuinslangen tevoorschijn haalde om alle lopers een koele douche te geven. Ik mocht van mezelf heel even gaan wandelen om dat hele bekertje leeg te drinken. De verkoeling deed me goed en water was nog nooit zo lekker geweest. Was het in het begin rustig langs het parcours, hier stonden steeds meer mensen. Steeds dichter kwamen we bij het centrum van Leiden. Ik greep nog dankbaar naar een spons voordat echt de laatste kilometers gingen tellen. Logisch nadenken lukte niet meer dus ik wist niet wat voor tijd ik ging neerzetten als ik op mijn horloge keek. Marleen had ons vooraf gewaarschuwd voor een brug die pittig zou zijn in de laatste kilometer. Maar de brug waar ik overheen ging was allesbehalve pittig. Bleek het niet die brug te zijn toen ik de beruchte brug dichterbij zag komen. Daarna volgde de bordjes met nog 500 meter, nog 400 meter, nog 300 meter en daar werd mijn naam geroepen door mijn nicht Suus en toen ik verder liep stonden Lindy en Roy enthousiast te schreeuwen. Ik kreeg een high five en vloog toen over de finish.

image33

Eindtijd werd 2:01:27
Niet heel tevreden maar door de warmte zat er voor mij helaas niet meer in.

Terwijl ik mijn Aquarius dronk kwamen Evelien en ik elkaar tegen die mooi onder de 2 uur had gelopen. Aan de andere kant van het hek doken Lindy en Roy op. En niet veel later kwam Marleen met grote glimlach aangelopen. Warm? Met een easy pace had ze daar geen last van zei ze. 😉 We dronken water en ik klaagde over de warmte toen we ons richting de uitgang van het finishgebied begaven. Onze snelle Sierd (1:21:43!) stond hier al gezellig te kletsen. Voordat we terugliepen naar de flat van Marleen keken we nog hoe de 5 km van start ging.

image34

Na een snelle douche bij Marleen en het op de hoogte brengen van de andere halfcrazyrunners liep ik met Lindy en Roy naar de auto toe. Onderweg werd ik nog herkend door Gabrielle van Instagram maar tijd om een praatje te maken was er niet echt want Roy was al doorgelopen. Voordat we de snelweg opgingen parkeerde we de auto nog even voor een welverdiende lunch.. 🙂

image35

Marleen bedankt voor je gastvrijheid!

Volgend weekend hebben de halfcrazyrunners het druk! Zaterdag lopen Anouk en ik onze eerste 5 km wedstrijd in Lelystad. Op zondag lopen Sierd en Erik de Vestingloop in Den Bosch en Marlous gaat voor de halve marathon in Edinburgh.

3 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Erik schreef:

    Heel leuk Nikki. Kan water lekker zijn hè Haha 😉

    Like

  2. sierd schreef:

    Tof verslag Nikki, was weer gezellig en lekker warm en geweldig om naast die kenianen in het startvak te staan haha, zag je mij shinen 😉

    tot snel crazy

    Like

  3. henkjanw schreef:

    Leuk Nikki, jammer van je tijd maar er komen nog genoeg kansen. Volgend weekend ben ik ook zeker druk ;)! Hardlopen in Venetië!

    Like

Geef een reactie

