De marathon van Amsterdam

ams2

ERIK:

Ja en toen was het opeens 19 oktober. Na de marathon te hebben bezocht van Marlous en Nikki en Sierd in Rotterdam afgelopen april zei ik nog steeds geen ambities te hebben voor een marathon……haha, tot een paar dagen later.  Had met Marlous afgesproken in te schrijven en samen te lopen voor mijn eerste en haar tweede, Roos stond al ingeschreven en zou ook haar debuut daar gaan maken.  Niet meer dan een paar dagen later volgde ook de inschrijving voor Parijs…..haha, dat zou nog een jaar duren.  Dus van geen ambities naar 2 marathons registraties in een paar dagen. Nu ik dit aan het schrijven ben een dag naar de marathon heb ik me inmiddels samen met Marlous vooringeschreven staan voor Berlijn in september 2015 haha. (hopelijk worden we ingeloot)  Maar goed mijn eerste was nu, het zou mooi weer worden was voorspeld en we hadden er zin in.

ams 1 ams3ams4ams5

Zaterdags al aanwezig om nummer te halen en elkaar te meeten bij de expo.  Zondags ging het wekkertje om 6.15 uur om op tijd te ontbijten en richting Amsterdam te gaan vanuit ons hotel in Hoofddorp. Daar aangekomen was er een enorme drukte bij het inleveren van  je tas en in de rij om het Olympisch stadion in te komen met duizenden door een 2 meter brede ingang whaaaa..  Eenmaal binnen begon je  de spanning toch wel te voelen tussen al die mensen.  We zagen Eva van de Runningjunkies in het startvak achter ons staan ff snel zwaaien  en we konden starten, want terwijl we binnen kwamen was startschot net gelost.  En daar gingen we op weg met duizenden…….wat overigens heel gaaf was met eerste km stond er veel publiek.   Goed op tempo letten en niet te snel van start gaan was ons plan.  Af en toe een schreeuw of gil uit publiek van bekende van de social media en mederunners.Eerste 15 km goed doorgekomen en een zeer constant tempo daarna begonnen we aan de saai 10 km langs de Amstel.  Onderweg hadden we al een paar keer de harde kern supporters from Apeldoorn gezien, nogmaals bedankt echt TOP!  En daar bij het 25 km punt net na de Amstel stonden ze weer boven op het viaduct nu zwaaiend met onze vlag…….super om dat te zien. Terwijl we met mooi en warm weer begonnen kwam nu toch de bewolking en af en dan windje opsteken.  En bij de 26 km stonden onze eigen crazies te cheeren, en wie was er bij als verrassing Mascha!!!  Nog 16 km te gaan en wat nu toch wel bleek een saai parcours te zijn tot nog toe maar niks te zeggen van de mensen die er stonden, want die waren super!

 ams13ams10ams11

Het liep nog steeds super met ons en liepen nog steeds op schema en op de juiste pace.  Rond de 34-36 km af en toe fris van de af en toe stevige wind op je natte shirt en werd nu zelfs ook nat van een klein buitje. En ja daar waren Mascha en Stefan weer met hun mooie bord en fototoestel Nog 6 zware km kwamen eraan, waar blijven de Apeldoorners nu hoorde ik Marlous denken. Ja hoor daar stonden ze ons nog door de laatste kilometers heen te schreeuwen. Nu de laatste 5 km en er zou nog een cheerpunt komen met een aantal bekende Runningjunkies. Leuk om die punten voorbij te gaan waar gegild en geschreeuwd wordt dat helpt echt! Bij 38 km kregen we een flinke dosis energie van de Runningjunkies  zodat we er weer tegen aan konden de laatste 4 km.  Toch zijn het het altijd weer die laatste km hè die zo lange duren en zwaarder zijn…. 500 meter voor de finish kregen we onze vlag aangereikt en konden we Olympisch stadion gaan betreden.  Laatste 200 meter door stadion waren te gek met al die mensen. En ja daar was de finish en mijn eerste marathon was volbracht en het voelde geweldig,  ook Eva was gefinisht en kwam naar ons toe gelopen ff een knuffel en een traan (die meiden dan he;) leuk zo zie je elkaar voor de start en direct na de finish. Op wat pijntjes na onderweg is het me zeer goed bevallen en super om met mijn maatje hier te finishen in Amsterdam. Bij deze grote dank aan alle supporters die ons hebben gesteund. Het was TOP !!

 ams12ams6ams8ams7ams9

ROOS:Once in a lifetime experience?

In februari had ik besloten me in te schrijven voor de marathon. De halve ging me inmiddels goed af dus ik vond dat ik klaar was voor de volgende stap.  Begin juli ging mijn trainingsschema in.

Dit ging me op zich wel goed af, de lange afstanden lukten me wel alleen  het plezier verdween wel geleidelijk. Op zondag 3 uur lang in mijn eentje op pad was niet echt inspirerend. Daarna kreeg ik ook fysieke klachten omdat ik te weinig at ten opzichte van mijn inspanningen, en meer eten is moeilijk als je geen trek hebt.

Daarom was ik ook heel blij dat oktober snel voor de deur stond. Helaas had ik de week voor de marathon nog een keelontsteking opgelopen. Het deelnemen werd me dan ook door veel mensen afgeraden zelfs door het NOS journaal. Maar na al mijn inspanningen en trainingen van afgelopen maanden kon ik dit niet voorbij laten gaan en dus startte ik zondag toch. Ik was gelukkig niet zenuwachtig misschien kwam dit omdat er niets van me verwacht werd, ik was immers ziek geweest.

Toen ik begon merkte ik al snel dat het mijn dag niet was,  ook een rustige pace kostte me veel inspanning en soms had ik het erg benauwd. Op zich ging het tot 26 km wel redelijk stabiel,  Ik kon nog lachen en kletsen met de mensen om me heen. Op 27 km stonden mijn lievelingssupporters; mijn man, beste vriendin en natuurlijk mijn crew. Dat deed me goed, daarna ging het snel bergafwaarts.

10561540_10204083441838049_2096397760929289817_n

Tijdens de drankposten ging ik stukken wandelen omdat dit niet opviel, iedereen wandelde daar toch. Daarna ging ik ook stukken wandelen waar geen drankposten waren,  in mijn hoofd bleef ik positief. Ik heb nooit gedacht: waarom doe ik dit of ik wil niet meer. Mentaal was ik sterk maar mijn lichaam was echt op. Ik wilde wel rennen maar kon het gewoon niet. Ik had ook nergens pijn maar had ook geen energie meer.  Toeschouwers waren heel lief en pepten me op,  dan kon ik er nog net een grappige opmerking uitkrijgen: Zeg mensen waar is dat stadion nou? Ik spaar mijn krachten, zodat ik straks naar binnen kan sprinten!

En uiteindelijk kon ik toch rennend het stadion in en daar zag ik mijn ouders, toen brak ik even. Ik was blij met mijn prestatie  toch een droom die uit komt. Ik was trots op mezelf,  ik was zo moe en zo blij dat ik er was. Op dat moment was het zo fijn om mijn trotse ouders te zien en dat ze me konden troosten,   daarna was de rest er ook superfijn die support. Ik was helaas erg misselijk na de race, dus kon lang niets eten of drinken. Na een cola op Schiphol Plaza ging het langzaam beter.

DSC_0407

Nu een dag later ben ik heel blij met mijn prestatie en voel ik me verrassend goed. Ik heb natuurlijk flinke spierpijn in mijn benen en wat schaafwonden op mijn nek en rug dankzij mijn camel bag maar dat is het ook. Of ik het nog eens zal doen? Zeg nooit nooit maar voorlopig kriebelt het niet.  Maar de marathon kan worden afgestreept van mijn bucketlist! Op naar het volgende; Nijmeegse wandelvierdaagse of de Alpes d’huez op fietsen .

Bedankt iedereen voor de lieve berichten en het supporten! En natuurlijk ben ik heel trots op alle andere crazies!

ANOUK:   Bijna een jaar geleden mijn eerste halve marathon te hebben gelopen was ik eindelijke voldoende hersteld voor mijn 2e halve;) (lees blessureleed wat shinsplints heet). De verste afstand die ik had gelopen was de Dam tot Damloop, doordat ik zoveel heb moeten overwerken is het helaas erbij ingeschoten. Eerst de andere aangemoedigd bij de hele marathon toen was het onze beurt. We liepen richting de start en toen ging Marleen haar eigen weg in(op naar een PR). Het startvak was afgeladen en we gingen een plekje zoeken bij de hekken om te kijken of we Erik en Marlous nog konden zien finishen, helaas hebben we ze niet gespot. Toen gingen wij van start we hadden besloten rustig te beginnen, maar natuurlijk ga je weer te hard de eerste kilometers;). De eerste 5 km waren zo voorbij bij de 8 km merkte we dat we toch iets te hard gingen, tandje terug dan maar…..zo ging die lekker ook konden we lekker doorlopen. Pas na 18 km begon ik mijn benen te voelen maar opgeven zat er zeker niet in, alleen de pace zakte iets terug. Nikki pepte me op en heeft me de hele weg gesupport, dank je wel kanjer! En daar was het stadion blij rende we naar binnen daar was de finish in zicht, we werden nog aangemoedigd door Erik, Mascha en Marlous die op de tribune op ons zaten te wachten. Blij ben ik na een hele tijd van blessures en pijntjes ,  deze halve marathon pijnvrij te  hebben kunnen lopen. Bedankt Nikki voor je steun! Nu op naar de volgende wedstrijden!

anou en nikkianouk en nikkianouk en nikki 2

7 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Mascha (runningmas) schreef:

    Superleuke blog crazies! Was echt leuk en ook een enorme haastklus trouwens om steeds weer naar een nieuwe cheerplek te komen. Ik heb genoten!

    Like

  2. John schreef:

    Gefeliciteerd Erik, Anouk en Roos!
    Stuk voor stuk mooie verhalen van jullie belevenissen gisteren in Amsterdam. Heel veel succes met jullie volgende uitdagingen. Deze pakt niemand jullie meer af.

    Like

  3. Emma schreef:

    Wat een leuke verhalen ,het was genieten om jullie te zien.
    Pracht prestatie’s.HULDE AAN IEDEREEN!

    Like

  4. sierd schreef:

    Trots op mijn crazies….welkom bij de club Roosje en Erik en gefeliciteerd met je dikke pr Lous (zei toch dat je het geweldig ging doen) en Anouk super om te lezen dat je na een jaar weer een halve marathon hebt gelopen en pijnvrij 🙂 en Marleen ook weer super, hoewel ik nu ineens rare verhalen over Puta enzo 😉

    Sierd

    Like

  5. Carlijn schreef:

    Heerlijk verslag weer! Gefeliciteerd met jullie top prestaties allemaal :). Op naar Parijs..!

    Like

  6. Corrie schreef:

    geweldig allemaal wat een prestatie
    jullie hebben het maar even gedaan !!!! 42 Km !!!!!!!
    al het trainen, is beloont.
    met veel plezier de vehalen gelezen .TOPPIE.

    Like

Geef een reactie

