Stormloop Dronten

Marlous: De titel zegt het al, wat een Kerstloop had moeten zijn werd een stormloop met veel regen en wind. Maar even terug naar het begin, de dag begon droog, Nikki en Marleen zouden de halve lopen en ik de 10 km. Ik kwam als eerste aan bij de sporthal waar je het startnummer kon afhalen samen met Lianne (RunningJunkies) die ik onderweg was tegengekomen.

Het was al aardig druk in de sporthal, de rijen voor de wc begonnen zich al te vormen. In de hal kwam ik Jacolien (@runningjacolien) tegen die op de 5 km ging vlammen (ze is 1e dame geworden!). Na even een kort praatje te hebben gemaakt en elkaar succes te hebben gewenst kwamen Nikki en Marleen en Roy  binnen.  Alle rituelen uitgevoerd en op naar de start, het stond er al aardig vol! Gauw over het hek klimmen en ergens tussen gaan staan. Vlak voor de start zei Marleen “Ik hoop wel dat het droog blijft”, nou dat is de goden verzoeken haha. Nog geen minuut later kwam het met bakken uit de hemel ook stond er een stevig windje, maar dat mocht de pret niet drukken. Daar klonk het startschot and off we go!  De eerste kilometers vlogen voorbij ondanks het slechte weer en de vele wind die er stond kon ik de pace nog rond de 5 min/km houden. Een straatje links en weer rechts,  een lang stuk rechtdoor waar flinke wind stond recht van voren de pace zakte zo’n 40 sec terug. Uiteindelijk het nog aardig goed kunnen maken met een tijd van 50:31  maar wat een weer haha! Daarna was het wachten op de 2 bikkels die 2 rondjes liepen om daarna even wat eten met z’n alle, helaas was er geen Mac in de buurt dus hebben we bij een local cafetaria lekker een welverdiend  frietje gegeten. Een stormachtige dag gezellig afgesloten! Op naar de 28ste voor een duurloop om het midwintermarathon parkoers te verkennen!

Nikki: Deze halve marathon stond al enige tijd in m’n agenda. Ik wist Marleen en Marlous ook zo ver te krijgen om mee te doen. 🙂 Anouk kon helaas niet meedoen door een blessure… 😦

Ik had de Kerstloop al 2x eerder gelopen dus de route kon ik dromen. Ik wist precies waar je tegenwind had want ook dit jaar waaide het. Toeval of pech? Vorig jaar blogde ik nog dat ik in 2014 onder de 2 uur wilde lopen op de halve marathon. In juni had ik dat al van me lijstje kunnen afvinken maar wat zou het leuk zijn om die tijd te verbeteren in Dronten. En daar had ik Marleen voor nodig. In oktober liep ze nog 1.51 op de halve in Amsterdam en ook in Nijmegen en Rotterdam ging ze lekker. Marlous zou ook als haas/windvanger spelen maar die bouwde haar kilometers wat rustiger op en besloot uiteindelijk te gaan knallen op de 10 kilometer.

Na een bijna een week niet hardlopen stond ik zaterdag natuurlijk te trappelen. De verkoudheid en bijbehorende benauwdheid verdwenen als wind voor de zon. 😉 Eenmaal onderweg naar Dronten kreeg ik geen hap meer door m’n keel maar ik propte in Dronten de banaan en dropfruit duo’s naar binnen want ik had die ochtend iets te vroeg ontbeten. Even voor 1 uur stond ik op m’n nieuwe schoentjes in het startvak met Marlous, Marleen, Roy en RunningJunkie Lianne.

Voor ik het wist klonk het startschot en de meute kwam in beweging. Ik zocht een weg achter Marleen aan die continue mensen aan het inhalen was. Het verbaasde me hoe druk het was aangezien de route ongelofelijk saai is maar focuste me al snel op Marleen. Jeetje wat liep ze makkelijk terwijl ik er echt voor moest werken. Tussen kilometer 9 en 10 liep er schuin achter me een man die continue z’n neus aan het snuiten was. Bijna had ik hem een hoek gegeven met m’n elleboog, gelukkig voor hem liep hij de 10 kilometer. Marleen en ik mochten nog een rondje. Tot kilometer 10 ging het lekker, het was zwaar maar wel vol te houden. Marleen die voor me liep riep in het 2e rondje wat een stuk rustiger was qua lopers dat we moesten aanhaken voor het stuk met de wind. Ver voor ons zag ik andere lopers en de moed zakte me in de schoenen. Marleen wilde het tempo moeiteloos opvoeren maar bij kilometer 14 zat ik stuk. Ik riep dat ze moest gaan want een mooie tijd kon ze nog lopen maar daar wilde ze niks van weten. Ze kwam naast me lopen en samen hobbelde we verder tegen de wind in naar de drankpost iets verderop. Dankbaar pakte ik een beker AA aan en stopte heel even met lopen. Echt maar heel even. Een tijd onder de 1.54 had ik inmiddels al laten schieten en op m’n horloge kijken deed ik al niet meer. Wel zag ik Marleen dit regelmatig doen. In m’n hoofd lukte het al niet meer om een normale tijdsberekening te maken.

We begonnen aan de extra lus en het stuk met de meeste wind tegen. Marleen toverde haar telefoon tevoorschijn voor paar selfies die niet openbaar gemaakt zullen worden. 😉 De laatste 3 kilometers lagen voor ons en met het weggooien van m’n flesje en gelletje kwam er nog een versnelling in kilometer 20. Deze was van korte duur want de laatste kilometer kwam er niks meer uit. Ondanks de aanmoedigende woorden van Marleen. ‘Wil je een dextro?’ ‘Kom op aanhaken bij deze groep’ ‘je kan nog praten dus je kan het wel’. Met een blik op de klok zag ik dat 1:55 nog haalbaar was. Dit verbaasde me nog enigszins, zelf dacht ik meer aan 1:58. Onder luid gejuich van Marlous, Roy en Lianne bereikten we de finish. Helemaal kapot en verbaasd over 1:55. Vorig jaar kwam ik de finish over in 2:02 in bijna dezelfde omstandigheden. (Het regende toen nog harder) Met een kleine grijns liepen we naar onze spullen. Nam ik afscheid van Roy en Lianne en zocht ik samen met Marleen en Marlous naar de McDonalds. Dankzij de reuze handige app kwamen we erachter dat er geen grote letter M is in Dronten. Uiteindelijk vulden we onze hongerige magen bij een snackbar.

Mijn doel voor 2014 is behaald. Toch smaakt het naar meer ondanks de spierpijn the day after. Marleen en Marlous willen jullie nog een keer het haasje zijn? 🙂

Geef een reactie

