Sallandtrail 12-03-2016

De Sallandtrail staat op het programma. Welke ik (Glenn) samen met Sierd, Michel, Anouk, Marleen en Nikki liepen.

Voor mij was dit de tweede wedstrijd van het jaar. Ik hoorde veel mooie verhalen over de Sallandtrail ,Eigenlijk iedereen die ik hierover sprak rade mij aan om deze trail een keer te lopen, dus dat wilde ik wel! Ik ben me gelijk gaan inschrijven zodra dit kon.

Je kon kiezen uit drie verschillende afstanden 25, 50 en de 75 kilometer. In eerste instantie had ik het idee om de 50km te lopen maar ik had ook voor mezelf besloten om dit jaar wat vaker de kortere i.p.v altijd maar de langere afstanden te gaan lopen. Het is dus de 25km geworden en wat had ik er een zin in!

Nikki zou gaan beginnen aan de 75km met de mogelijkheid tussentijds alsnog te kiezen voor de 50k. Michel zou beginnen aan de 50k. En tadaaaa verrassing!! Daar was John! Die ging ook meedoen aan de 50k i.p.v Erik die door een blessure helaas niet kon lopen. Sierd, Marleen, Anouk en ik lopen de 25k.

Mijn doel voor deze trail was dit keer niet om een bepaalde eindtijd te behalen,
ik lette meer op mijn kilometertijd. Als dat goed zat, dan zou mijn eindtijd vanzelf ook goed zijn, zo simpel is het. Ik wilde niet boven de 4.50min/km uitkomen, dus 4.50min/km en sneller moest het gaan worden. Dat zou uiteindelijk inhouden dat ik binnen de twee uur zou finishen. Ik wilde voor mezelf gewoon een leuke tijd lopen. Ik kende het parcours niet dus wist niet goed wat ik qua hoogtemeters moest verwachten. Wel had ik gelezen dat dit parcours niet bijzonder veel hoogtemeters had. Maar ja… je weet het nooit! er kunnen altijd gemene klimmetjes in zitten die een hoop energie kunnen kosten. En dat is ook juist weer het leuke aan trailrunning. We zien het wel! We gaan gewoon lekker genieten!

Het evenement werd gehouden bij sporthal/zwembad “Het Ravijn” in Nijverdal. Wat echt een perfecte locatie is. Het fijne aan deze locatie was dat je prima kleedruimtes had en dat je na afloop de gelegenheid had om te douchen en/of het zwembad in te duiken. Tevens zat er een kantine bij waar je uiteraard wat kon drinken en ook de meegereisde aanhang/support kon zich prima vermaken.

Na Nikki, Michel en John succes te hebben gewenst voor hun reis van 75 en 50km,
zijn Sierd, Esther (die ook de 25k liep) en ik alvast warm gaan lopen.

Het is even voor 10:15 uur. Wij gaan naar de start om een plekje vooraan te bemachtigen zodat we er snel vandoor kunnen gaan zodat we niet teveel mensen voor ons zouden hebben. In het begin hadden we gelijk al een redelijk stijl klimmetje waarna een mooi stuk bospad volgde met veel boomwortels. Dus dat was gelijk even opletten geblazen om niet je enkels te verzwikken. Tevens was Sierd inmiddels uit het zicht verdwenen! Die had gelijk een heel behoorlijk tempo te pakken. Het leek wel alsof hij zo snel mogelijk terug wilde zijn zodat hij er ook snel weer vanaf was als asfaltloper zijnde ;P Maar inmiddels mag hij zichzelf ook echt wel een trailrunner noemen 😉

Ook ik had een lekker tempo voor mezelf te pakken en kwam goed in mijn ritme. Bij ongeveer zes kilometer moest ik even een sanitaire stop maken. Dit koste me tijd en dat wilde ik helemaal niet! Daar baalde ik van! ik zat net lekker in mijn ritme. Maar ja… wat moet dat moet  😉 En snel weer door!!

Maar wat een mooie stukken liepen we zeg! Door het bos, stukken MTB- parcours, vals plat etc..etc.. Op een gegeven moment komen we bij een zigzag stuk waarbij je de ene kant op heuvelopwaarts liep, – een klimmetje dus- en de andere kant op lekker snel naar beneden kon hollen. Heerlijk dat soort stukken! Daar word ik blij van 🙂 Lekker afwisselend en de tijd en kilometers vliegen voorbij.

Rond de 12e kilometer was er een verzorging/drankpost met koek, fruit en…. taart!!! Dan zou je ervoor kunnen kiezen om te stoppen, en te gaan genieten van al het lekkers. Je kan het ook niet doen en daar koos ik voor! Ik had besloten om niet te stoppen, want dit zou mij weer uit mijn ritme halen. En ik zat voor mezelf juist lekker op schema. Wel heb ik snel een banaan meegepakt, en al lopend opgegeten. Dit – doe – ik – nooit – meer!!! Het bevalt mij niet om tijdens het lopen iets te eten. Ik krijg er last van, en dat beïnvloed je ritme. Voor mij dus voortaan alleen nog maar drinken, en als het echt moet dan misschien maar een gelletje ofzo. Maar stoppen bij een drankpost heeft sowieso niet mijn voorkeur 😉

Had ik al gezegd dat ik het een mooi parcours vond? Heerlijke kronkelpaden. zandpaden, stukken singletrack, bospaden met modder, bospaden zonder modder, MTB- parcours, mulzand, beetje omhoog rennen, lekker naar beneden crossen, paar boomstammen over klimmen  etc etc… Wat is trailrunning toch leuk!!  😀

Rond de 22e kilometer hadden we de bekende “kuil”… lekker hard naar beneden hollen en zo goed mogelijk weer naar boven lopen. Het laatste stuk van de kuil – het stuk naar boven – moest ik toch echt even lopen 😉 Eenmaal boven weer lekker mijn tempo oppakken en hup op naar de finish. Waar ik als 33e met een gemiddelde van 4.49min/km (volgens mijn Suunto horloge) (totaal 1.59 uur) over de eindstreep kwam, het maximale dat ik wilde lopen. Dus op zich was ik redelijk tevreden maar er had meer in gezeten.

Bij de finish stond Bertus (de organisator van deze trail) iedereen op te wachten om te feliciteren. En ook Sierd, Esther en John stonden bij de finish. Sierd bleek 1e te zijn geworden met een tijd van 1:40 uur!! Super goed gedaan Sierd!! Gefeliciteerd! Esther bleek 2e vrouw te zijn geworden met een eindtijd van 1:54 uur. en John… Huh… John bij de finish??? Heeft hij de 50k in een wereldrecordtijd gelopen? Nee… helaas…dat was het niet 😉 John was gevallen waardoor hij had gekozen om uit te stappen. Mede omdat hij niks wilde forceren omdat er binnenkort meer mooie wedstrijden op het programma staan.

Nu lekker douchen en het zwembad in duiken! En daarna de overige crazies opwachten tot ze gefinisht zijn. En lekker napraten over de dag.

Michel kwam met een eindtijd van 05:15 over de Finish van de 50Km en uiteindelijk had Nikki toch besloten om de 50K te lopen i.p.v. de 75k. Wat natuurlijk ook een hele mooie afstand is! Marleen liep de 25k in een eindtijd van 2:31 en Anouk in 3:01 uur.

Wat heeft iedereen weer een mooie prestatie geleverd!
Het was weer een top dag met de Crazies en iedereen die erbij was!

En niet te vergeten wat was het een super georganiseerde trail !!

Wat mij betreft tot volgend jaar!!!

One Comment Voeg uw reactie toe

  1. John schreef:

    Mooi dat je je verborgen talent hier ten toon spreidt Glenn. Leuk stuk van een gezellige dag en mooie prestaties van de meesten.

    Like

Geef een reactie

