Zuid-Afrikaans avontuur

De lang gekoesterde wens wordt gerealiseerd. Enkele jaren geleden werd ik door een uit Zuid-Afrika afkomstige opdrachtgever op dit evenement gewezen en wist toen al, daar wil ik een keer aan de start verschijnen. The OMTOM, oftewel The Two Oceans Marathon.
Het ene jaar ben je net te laat met inschrijven, het volgende jaar staan er andere zaken op de planning en voor je het weet is er weer een jaar om. Vorig jaar sprak ik de mannen van Hardlopen in Zuid-Afrika op de expo van de Rotterdam marathon en hakte ik de knoop door, in 2016 wil ik aan de start staan, dus zodra inschrijven mogelijk was zat ik met de vingers aan de knoppen.

OMtom

De lang gekoesterde wens wordt gerealiseerd. Enkele jaren geleden werd ik door een uit Zuid-Afrika afkomstige opdrachtgever op dit evenement gewezen en wist toen al, daar wil ik een keer aan de start verschijnen.
The OMTOM, oftewel The Two Oceans Marathon.
Het ene jaar ben je net te laat met inschrijven, het volgende jaar staan er andere zaken op de planning en voor je het weet is er weer een jaar om. Vorig jaar sprak ik de mannen van Hardlopen in Zuid-Afrika op de expo van de Rotterdam marathon en hakte ik de knoop door, in 2016 wil ik aan de start staan, dus zodra inschrijven mogelijk was zat ik met de vingers aan de knoppen.

Omdat genieten op 1 en de finish binnen de limiet van 7 uur halen, op 2 stond, heb ik me niet aan een specifiek trainingsschema gehouden, maar stond ook de voorbereiding wat mij betreft in het kader van genieten en zorgen dat het mij aan duurvermogen op 26 maart in ieder geval niet zou ontbreken. Diverse lange duurlopen, doordeweekse trainingen die net iets langer waren dan in de voorbereiding op een marathon en uiteindelijk was de Two Rivers marathon, georganiseerd door Marco en Ed, mijn langste training, waar ik nog een 50 in gedachte had, gestart ben en uiteindelijk heb moeten afhaken.
Hoe dan ook, aan mijn duurvermogen zou het niet liggen, maar of ik ook genoeg hoogteverschillen in de trainingen had opgenomen, was nog maar de vraag. Ik maakte me er niet zo heel druk om en zou het wel gaan beleven.

Shop@expoTwee dagen na aankomst in Kaapstad werd de expo opengesteld voor het ophalen van de startnummers en de mogelijkheid wat inkopen te doen. Alles was zo geregeld en helemaal tot in de puntjes verzorgd. Startnummers voor de 21 en 56, voor de Friendshiprun op vrijdag 25 maart, race chip, een fles olijfolie uit de streek en een toffe OMTOM Buff. De vrijwilligers ongelofelijk behulpzaam en vriendelijk en een hele prettige sfeer. Zo sta je met een Ierse te praten die evenals wij voor de eerste keer aan de start staat, dan weer met een local die voor de 11e maal aan de start staat.

IMG_3922Na wat inkopen, massages en flink gerekt te zijn, staan we IMG_3976weer buiten en is ook dit deel van het avontuur geheel vlekkeloos verlopen. De volgende 2 dagen verkennen we de stad en snuiven we zoveel mogelijk op van hetgeen Zuid-Afrika/Kaapstad ons te bieden heeft.

Donderdagochtend nemen Ans en ik even de tijd om samen een stukje hardlopend de boulevard te verkennen en door het mooie Green Point Park te gaan.

Startnummer FriendshiprunVrijdagochtend 25 maart, de dag voor de daadwerkelijke race, is het tijd voor de Friendshiprun, bedoeld voor alle buitenlandse deelnemers en met een lengte van c.a. 6 km, prima als opwarmer. Ook hier laat de organisatie zien het goed voor elkaar te hebben met voldoende vrijwilligers die ook nu de wegen waar nodig vrij van verkeer houden en super enthousiast zijn. Ik hoop jullie middels onderstaande beelden een indruk te kunnen geven.

Van vroeg naar bed is helaas niet zo heel veel terechtgekomen, maar ik maak me daar de dag/avond voor de race nooit zo heel druk om. Het wekker staat ingesteld op 3:00 uur als wij tegen tienen het licht uitdoen en de ogen sluiten. Na een korte nachtrust, en een stevig ontbijt is het tijd om te gaan. We treffen het, 1 van de gasten, afkomstig uit Durban, biedt ons een lift naar de start aan. En zo gaan Ans, Hermien, Geoff, onze chauffeur en ik op weg naar het UCT (University Cape Town). Lekker druk, maar ook hier is het weer prima geregeld en hebben we binnen no-time een parkeerplaats en is het circa 1,5 km lopen naar het startgebied.

Eerst loop je op de startvakken voor de ultra marathon af, de tassenafgifte, dixies en vervolgens mogen de deelnemers aan de halve marathon nog een paar honderd meter doorlopen naar de voor hen bedoelde startvakken.

Binnenkort deel 2 van dit, naar mijn mening, ongelofelijk mooie avontuur. Dé dag waarop de 56 kilometers met duizenden andere lopers afgelegd mochten worden.

Stay tuned!

J&A

Geef een reactie

