Rotterdam Marathon 2016

Het is 10 April 2016 en zondagochtend onwijs vroeg als de wekker eindelijk gaat, lag namelijk al een tijd (lees 2 uur) te draaien en onrustig te wezen, want vandaag zou de grote dag zijn….eindelijk na maanden trainen en wedstrijden was de dag van de Marathon aangebroken

Maar het gevoel was niet goed, had de dag ervoor nog een klein rondje gedaan en had last van een spier tussen de ribben die het diep ademhalen pijnlijk was en de pees/spier onder mijn rechterkuit was ook pijnlijk en stond al behoorlijk strak, na de nodige ijspower en paracetamol en de minimale nachtrust was het tijd om toch gewoon te gaan starten.

Had mijn spullen al klaar gelegd en dus het was opstaan en het standaard ritueel af te werken dat bestaat uit wassen en tandenpoetsen en aankleden en dan een glas melk met een ontbijtkoek als ontbijt en paar boterhammen met pasta (choco) te smeren voor onderweg en in de auto stappen om naar Rhoon te rijden, daar had ik met Peter en Mas afgesproken om samen de metro te pakken en naar Rotterdam te reizen, samen met Mas heen rijden was ook een optie, maar vanwege het weinige zelfvertrouwen besloot ik alleen te rijden zodat ik na een klote race gewoon gelijk naar huis kon afdruipen….in de metro kreeg ik toch al wat praatjes en zo kwamen we al snel aan in Rotterdam waar Peter doorging naar zijn neef en Mas met mij meeging naar de tent om ons om te kleden en de tassen op te bergen en daar komt de eerste opluchting al:  ik had mezelf voorgenomen om 5 gelletjes te nemen en drank bij elke post, dus 1 gel voor de start en daarna elke 9km de andere gelletjes, dat is dus 2 in de spibelt en 2 in het zakje van mijn broekje, waar ik dus ’s ochtends achter kwam dat er geen zakje in zat…oeps!! Maar gelukkig had Mas een spibelt met lusjes en konden we ruilen en ik weer volgens plan de gelletjes meenemen.

Op weg naar de start namen ook Mas en ik afscheid en ging ik op weg naar startvak B en gelukkig was daar veel ruimte en ook bijna geen rij voor de dixie, dus darmen legen en ook de blaas en wachten op onze Lee Towers, na een kleine chat met dreamteam loopster Esther en mijn loopmaatje van Thor die na 12x roepen mijn aandacht had (hoezo focus) ging onze Lee zingen en ging de horloge aan om gps te zoeken, maar tot grote stress kon deze geen gps vinden en tot het startschot ging moest ik de dus de eerste 2km op pad zonder gegevens van mijn horloge, alleen de tijd liep en had geen idee van mijn pace….na 2km hoorde ik de pliep pliep en ging de pace steeds meer kloppen, maar de km’s klopte niet helemaal, dus hoofdrekenen werd ook een onderdeel van de wedstrijd.

Verder gingen de eerste km’s eigen best lekker en soms moest er zelfs de rem erop, want te hard starten bekoop je later, mijn kuit was strak en wat pijnlijk, maar kon het goed verdragen en zo groeide mijn zelfvertrouwen met de km en kon ik gaan genieten van de geweldige sfeer en de mooie stad, de doorkomsten op de 5, 10, 15 en 21 km waren voorspoedig, soms twijfelde ik wel of ik niet te hard ging…er liepen een paar lopers voor mij waarvan ik weet dat die liepen met snellere doelstellingen dan de mijne, maar zoals altijd loop ik meer met gevoel dan met verstand en zette ik door en kwam veel bekenden tegen zoals op de 15km onze John met Ans en Running Ronald met vriendin en Marnix weer standaard bij de tunnelbak.

IMG_6635

Na de 25km merkte ik wel dat mijn tempo iets minder sterk werd en nu ook meer moest gaan werken, maar gelukkig helpt het fanatieke publiek en de cheeringzones van de Running Junkies en de Rebels enorm….net voordat ik het Kralingsebos induik zag ik de kopgroep en kon ik gaan beginnen aan het zwaarste stuk van de race, maar ook wetende dat bij km 37 ongeveer mijn eigen crazies zouden staan om die laatste schop onder mijn kont te geven naar de finish en zo gebeurde, ik zag ze staan en juichen en de tranen liepen al in mijn ogen, tjonge wat word ik toch altijd week op het eind van de marathon…

Nu was het een kwestie van alleen maar proberen om de pace onder de 3:50 de km te houden en alle pijn uit te schakelen, soms voelde ik de kramp opkomen en moest dus beheerst blijven lopen, na nog een geweldig ontvangst van de Junkies en ook daar een confettikanon ging ik richting de 40km en dus steeds dichter naar de Coolsingel….

IMG_6638

IMG_6622

Ik wilde de Coolsingel opdraaien en daar nog een eindsprint inzetten, maar dat lukte gewoon niet meer….pijn aan de borst, pijn aan de kuit en hamstring, maar gelukkig kwam de finish steeds dichterbij en kon ik nog net een halve high five uitdelen, maar mijn oriëntatie was ook niet helemaal optimaal meer haha…..en toen zag ik de klok en de brutotijd:2 uur 36 minuten en 57 seconden kwam ik over de streep en stond ik gelijk stil en helemaal kapot met gelijk een camera op mij van Jordy, ik was zo blij met mijn pr en tijd, maar moest ff herstellen en gelukkig gaat dat vrij snel en kon ik rustig naar de medailles lopen en onderweg iedereen feliciteren en soms zelfs troosten, Esther had haar eerste DNF en Yoshi kwam net een seconde tekort, maar zag ook loopsters die een ticket hadden bemachtigd voor Rio….emoties gingen echt alle kanten uit.

Na de finish dus omkleden en terug naar de coolsingel om de andere lopers aan te moedigen, eerst bij de uitgang en later bij het Robeco gebouw om zo richting Encore te gaan waar de crazies zouden verzamelen om samen wat te drinken en lekker te kletsen, thanks Rebels voor de uitnodiging btw….niet veel later kwamen ook Peter en Mas naar Encore, ze hadden het geweldig gedaan en ook afgezien en ben super trots op ze en op alle lopers, maar ook de supporters….wat was het weer geweldig, zit op een prachtige roze wolk en blijf daar voorlopig nog een tijdje.

Iedereen bedankt voor alle geweldige reacties en steun…..niet in woorden te omschrijven

Sierd

 

13 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Mari Durieux schreef:

    Respect Sierd voor je maandenlange inzet die uiteindelijk 10 april dik werd beloond!

    Like

    1. sierdje schreef:

      Dank je wel Mari, zo jammer dat het bij jou niet gegaan is.

      Liked by 1 persoon

  2. John schreef:

    Ontzettend trost op je Sierd! Wat een geweldige prestatie na maandenlang voorbereiden met dé marathon als doel. Dat het dan ondanks de pijntjes en twijfel op deze manier allemaal op zijn plek valt is geweldig.
    Blijf maar even lekker op die roze wolk rondzweven en geniet van je prestatie/rust.

    Like

    1. sierdje schreef:

      Dank je wel John, was ook echt super om je te zien bij het 15km punt, dat geeft weer die extra boost

      Like

  3. Arend schreef:

    geweldig Sierd! in één woord respect om op onze leeftijd zo te presteren!! supermooie vlakke race *trots*

    Like

    1. sierdje schreef:

      thanks Arend :), hoe ouder hoe gekker toch?

      Like

  4. Essie prijs schreef:

    Zo veel bewondering voor jou! Echt heel goed gedaan! En wat een snelheid! Fijn dat er zoveel publiek is een bekenden die je de kracht geven om door te zetten en je pijn proberen te vergeten! Knappe prestatie! Wie weet probeer ik het ook ooit een x 😉 ik krijg van jullie verhalen enorme morivatie eerst herstellen van mijn knie. Geniet nog van je roze wolk
    Grt Esther #essie_pr

    Like

    1. sierdje schreef:

      Aaahhhh lief Esther en zeker eerst herstellen jij en dan weer lekker lopen en genieten, de rest komt dan vanzelf wel xxx

      Like

  5. Irene schreef:

    Wat super dat je, ondanks dat je je in eerste instantie niet top voelde, zo’n goede prestatie hebt neergezet! Lekker op die roze wolk blijven zitten, dik verdiend!

    Like

    1. sierdje schreef:

      dank je wel Irene, ik geniet er nog steeds van 🙂

      Like

  6. MeikeHennekes schreef:

    Wat mooi beschreven Sierd! En wat een prestatie, niet helemaal fit zijn zoals je wil en dan toch met zo’n tijd de finish over komen. Echt super en heb heel veel bewondering voor je! Echt respect! X Meike

    Like

    1. sierdje schreef:

      Dank je wel lieve Meike, jou steun geeft mij die extra kracht om mijn doelen te halen xxx

      Like

  7. Danielle Bosschaart schreef:

    Respect Sierd! Mooi geschreven ook! En afzien of niet, die laatste foto’s zijn echt top!

    Like

Geef een reactie

