HalfCrazy Kingsday

Een paar weken terug was ik op zoek naar een wedstrijd op Koningsdag, een blik op onze pagina where to find us? geworpen en zag daar dat Sierd aan de start zou staan van de Vlietloop in Oud Gastel. Aangezien hij de KVS trail van zondag liet schieten toch maar informeren of hij wel ging lopen. Zo niet kon ik ook nog dichterbij huis ergens lopen. Zo was er maandag contact, ik had een testloop gedaan en had geen last meer van de pijntjes die ik aan Rotterdam had overgehouden. En Sierd had ook besloten te starten.

De Vlietloop bestond tot vorig jaar uit een 5EM en een 10EM, maar sinds dit jaar is dit veranderd in de 5KM, 10KM en Halve Marathon. We kozen allebei voor de 10KM, na de Marathon Rotterdam weer even aan de snelheid werken. Om 14:30 stond de start gepland, om 13:30 waren we aanwezig om in te schrijven en daarna rustig richting kleedruimte te gaan bij de plaatselijke voetbalvereniging. Daarna zijn we samen aan het inlopen begonnen, gelijk een goed moment om even bij te praten. Even terug naar de kleedruimte en dan focus aan en richting start.

Ik begreep al snel van Sierd dat er vandaag sterke deelnemers aan de start stonden en er dus hard gelopen zou worden. Voor mij wel goed om te weten dat ik niet zomaar in het tempo mee moest gaan vanaf de start. Ik had al een tijdje geen 10KM meer gelopen en hoopte vandaag weer zolang mogelijk een pace van 4:00 te halen en het liefst net iets eronder. Voor de start sprak Sierd heel veel bekende vanuit de omgeving en zijn atletiekvereniging, raceplannen werden besproken en hij werd nog vaak gecomplimenteerd met zijn geweldige prestatie tijdens de Marathon Rotterdam (en terecht). Ondertussen verzameld iedereen in het startvak en maken we ons op voor de start.

Vanaf het startschot gaat het meteen los, de snelste mannen laat ik meteen gaan Sierd zie ik dan ook al snel niet meer. Eerst maken we een klein rondje door het centrum waardoor we al snel weer over het plein van start/finish komen, waar ook het meeste publiek staat. De eerste kilometer gaat voor mij eigenlijk iets te snel (soms rond de 3:40) maar voelt nog goed, de volgende kilometers besluit ik toch iets in te houden. Dit betekend dat ik net de aansluiting mis bij het groepje voor me, maar als ik daar aanhaak stort ik waarschijnlijk later in. Ik probeer vanaf nu mijn pace op de 4:00min te houden. Dit lukt voor een groot deel tot we het buitengebied ingaan en volle wind tegen hebben. Ik krijg af en toe heel kort de aansluiting bij passerende lopers maar moet ze ook snel weer laten gaan. Vanaf nu is het dus gewoon alleen lopen en concentreren op je eigen tempo. Het middendeel verlies ik dus vrij veel tijd door de wind, maar vanaf 7,5KM is de wind weg en begin ik aan mijn eindsprint.

Ik weet dat een tijd onder de 40minuten er niet meer inzit maar probeer het laatste deel nog zo snel mogelijk te lopen, als ik aan de laatste kilometer begin heb ik het gevoel dat ik de eindsprint iets te vroeg heb ingezet maar weet me toch te herpakken en eindig zo de laatste kilometers in een pace onder de 4:00min. Ik weet zelfs net voor de finish nog een paar lopers in te halen die een flink gat hadden geslagen. En daarbij de finish staat Sierd op me te wachten, die was ondertussen al 6 minuten binnen (35:25). Als ik over de streep ga zie ik 41minuten en een paar seconden (achteraf bleek het 41:13 te zijn). Achteraf bleek het parcours 200meter te lang dus volgens mijn horloge liep ik de 10KM onder de 41 minuten.  Een prima begin voor een paar maanden korte afstanden, de komende tijd op snelheid trainen en kijken welke PR’s ik kan verbeteren.

Na afloop samen richting de kleedruimte en daarna wachten op de prijsuitreiking, want Sierd wist met zijn tijd de 4e plek overall te behalen. Omdat de organisatie besloot te wachten tot alle deelnemers aan de halve marathon binnen waren duurde dit wel een flinke tijd. Maar uiteindelijk stond Sierd op het podium om zijn envelop in ontvangst te nemen.

Onderweg naar Oud Gastel viel er nog heel wat neerslag, maar tijdens het lopen hebben we het helemaal droog gehouden, alleen na de finish werden we getrakteerd op een flinke hagelbui. Het weer viel zeker niet tegen en zo was het al met al een mooie dag.

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. John schreef:

    Mooie prestaties mannen! We kunnen de komende tijd dus nog wel meer snelle tijden en podiumplaatsen tegemoet zien.

    Like

  2. sierdje schreef:

    dat is wel de bedoeling John 😉

    Like

Geef een reactie

