Smulbosloop op bevrijdingsdag

on

Deze maand staat voor mij in het teken van voorbereiden op het WPR stratenloopcircuit dat in juni van start zal gaan. Daarom besloot ik op deze zonovergoten bevrijdingsdag te starten in Dordrecht bij de Smulbosloop.

De start was om 11:15, dus ik vertrok om 9:30 richting Dordrecht om daar om 10:00 te arriveren. Bij aankomst was er al veel bedrijvigheid want de 5KM ging al eerder van start. Ik was ruim op tijd dus ik kon op mijn gemak mijn startnummer halen weer even terug naar de auto om mezelf om te kleden. Rond 10:45 begon ik aan een rondje inlopen in het toch al wel warme zonnetje, maar af en toe kwam er een koude windvlaag voorbij. Op zich prima loopweer.

Inlopen voelde goed, afsluiten met een paar versnellingen om daarna richting de start te wandelen. Daar aangekomen nog een paar keer heen en weer lopen en wachten op de start. De start liet iets langer op zich wachten dan gepland maar met deze omstandigheden geen straf. De focus was er al even maar nu de start dichterbij kwam zeker, ik had vandaag als doel om bij de eerste 10 te eindigen dus ik kon aan de bak. Om me heen hoorde ik al tijden van 37 minuten dus ik was erg benieuwd hoelang ik bij welke groep kon blijven.

Toen was daar dan de start, de eerste paar honderd meter kon ik mooi meekomen met de kopgroep. We liepen met een mannetje of 10 en een vrouw. Het tempo leek vrij hoog te liggen maar ik kon toch soepel mee, een blik op mijn horloge gaf een tempo aan van ruim boven de 4 minuten. Dat was onmogelijk, blijkbaar had het bos flink invloed op mijn GPS. Ik besloot me dan ook te focussen op de mannen die in een tempo liepen waar ik goed aan kon haken.

Na de eerste bocht werd de kopgroep uit elkaar getrokken, ik bleef achter in een groepje met drie andere lopers. Toch even snel tellen hoeveel lopers er nu voor me lopen en dus ook op welke plaats ik loop. Snel tellen vertelde me dat ik op de 9e positie liep, een positie die voldeed aan mijn doelstelling. Vanaf nu was het dus de opdracht om deze positie vast te houden, maar de race duurde nog 9 kilometer.

Al vrij snel haakte er nog een loper aan bij ons groepje, de eerste paar kilometer had ik het best zwaar maar kon nog wel aanhaken. Na een lang stuk tegenwind voelde ik me opeens sterker worden toen we de bocht om gingen en de wind weer weg was. Ik kwam naast de kop van onze groep te lopen en voelde dat ik sneller kon, maar niet veel sneller dan de anderen dus besloot er netjes naast te blijven.

Even later bestond het groepje weer uit drie en moesten we een loper laten gaan, ik kon bij de andere loper blijven en gingen op jacht naar een loper voor ons die tempo verloor. Hier waren we vrij snel bij en voor ik het wist was het eerste rondje al voorbij. De eerste 5KM liep ik rond de 20 minuten, ik lag op schema voor een top 10 plaats en misschien wel een tijd onder de 40 minuten.

Na de bocht was daar weer het stuk met tegenwind, de loper die ik tot dan toe kon volgen wist hier een stuk weg te lopen. Vorige week in Oud Gastel gebeurde dit me ook. Maar ik bleef mijn eigen tempo lopen, het gat naar mijn achtervolgers was nog groot genoeg en wie weet kon ik het gat voor me later nog wel dicht lopen.

Vanaf dit punt (6,5KM) tot aan de streep was het een continue gevecht tussen de loper achter me die steeds dichterbij kwam en de loper voor me waar het gat steeds hetzelfde bleef. Ik wist wel dat als ik ingehaald zou worden ik in ieder geval nog 10e zou worden maar wilde liever niet alsnog worden ingehaald.

De laatste bocht lag ongeveer 500 meter voor de finish, in deze bocht hoorde ik de adem van mijn achtervolger, hij was nu echt dichtbij. Maar waar ik op gokte lukte ik had me genoeg gespaard om dit laatste rechte stuk vol aan te zetten, ik zag tempo’s van 3:30 voorbij komen. Mijn achtervolger had al genoeg energie verspilt om het gat dicht te lopen die kon niet meer mee in het tempo ik liep zelfs weg. Toen de finish bijna daar was zag ik zelfs dat ik het gat naar de loper voor me bijna had dichtgelopen, maar daar kwam ik net 3 seconde voor te kort.

Al met al dik tevreden met deze race, een mooie 9e plek in een tijd van 40:12 zelfs met de warmte van vandaag, die ik zeker de laatste paar kilometer goed heb gevoeld.

Weer een mooie test in voorbereiding op de eerste wedstrijd van het stratenloopcircuit begin juni in Rozenburg. De komende weken lekker intervallen en misschien nog een test wedstrijd en dan knallen!!

One Comment Voeg uw reactie toe

  1. John schreef:

    Mooie test in de aanloop naar het stratenloopcircuit. Al vind ik dit al een prima resultaat, weet ik zeker dat er nog meer in zit💪🏽

    Like

Geef een reactie

