Aan de kust………….. de Zeeuwse kust

Hardlopen in Zeeland………. als de kans zich voordoet, pak ik ‘m met beide handen aan. Ik kan daar zooooo van genieten, maar voor deze keer moest ik de crazies wel in m’n eentje vertegenwoordigen. En wat een luxe was het om pas om 13.00u te starten, alhoewel…. Hoe dichterbij het weekend kwam van 5 juni hoe duidelijker het werd dat het warm zou worden, heel warm.  Zaterdags hadden een aantal van de crazies al een enorme prestatie geleverd in de hitte van de Slachtemarathon, die ervaringen maakte me een beetje benauwd. Maar goed….. aan zee kan het zomaar anders zijn.  En anders was het.

Om 10.45u vertrok ik samen met plaatsgenootje Annelies richting Renesse. De temperatuur was toen in Roosendaal al opgelopen naar 20-21 graden, dus dat beloofde wat. Eenmaal in Renesse aangekomen, hing er boven de duinen en zee een soort waas leek wel, of was het toch nog aankomende regen? Niet teveel tijd aan schenken, parkeren, even een paar boterhammetjes naar binnen werken, wedstrijdkleding aan, startnummer ophalen, daar spotte ik Leona nog even snel en spullen die niet meer nodig waren terug naar de auto brengen en richting startvak. Eerst nog even wat inlopen, de zon kwam inmiddels toch aardig door en de temperatuur liep op. Het was rustig in het startvak, geen geduw en het leek wel of niemand echt vooraan wilde staan. Na het startschot ging ik (voor mijn doen) als een dolle van start met een pace die onder de 5:00″ lag de eerste km’s, eigenlijk veel te hard maar het voelde goed. Eerst door de straatjes richting de duinpaden. Zo hard kon ik toch niet blijven gaan, ik moest er tenslotte ruim 21, een km of 5 over het strand en er zouden een paar pittige klimmetjes komen. Bij het duinpad dat al na de eerste km begon, begon ook het “nog meer genieten”. Ik geniet blijkbaar het meeste van onverharde of semi-verharde paden en weggetjes. Het duinpad herkende ik nog van één van mijn eerste deelnames aan de Trail by the Sea, dat leek toen ellenlang te duren. Ergens op het duinpad zag ik ook fotografe Petra Noordijke op haar trappetje staan die onderstaande foto maakte…..

13332780_1044685705585210_31679738093506794_n

Jaaaaa, die witte…. dat ben ik! Aan het einde van het pad zat een gemeen klimmetje, eenmaal erover zou het uitzicht over het strand en de zee geweldig moeten zijn, maar daar hing dus die waas die ik eerder die morgen had zien hangen. Het was een soort van mistig op het strand en zelfs fris, maar ik vond het een welkome verfrissing. Ik kwam helemaal in mijn element, heerlijk over het strand lopen. De zee was wel aan het opkomen, maar het harde stuk strand was nog ruim voldoende om een goed tempo te kunnen draaien, ik liep met een gemiddelde pace tussen de 5:15 en 5:20″ ruim 4km over de knisperende schelpen.

IMG_0775

Zonder bril moest ik af en toe goed mikken om tussen de paalhoofden door te lopen zonder een botsing. Na 9km gingen we het strand weer af met een flinke, steile klim. Tot de helft kon ik ‘m hardlopend op, om vervolgens wandelend verder te gaan. Bovenaan stonden een aantal mensen flink aan te moedigen waaronder Serge “Crazies lachen altijd, toch ?” riep hij nog.

FullSizeRender

Even hierna was ik op de helft, de warmte viel me mee en ik genoot van alle mooie paadjes in de duinen. Af en toe leek het met alle smalle duinpaadjes meer op een trail dan op een gewone halve marathon over de weg. Er volgde nog een aantal klimmetjes en via Nieuw-Haamstede, waar de bovenkant van de vuurtoren gehuld was in een klein laagje mist, liepen we een flink stuk over de verharde weg. Mooi de tijd om een beetje bij te komen, een gelletje te nemen en een beetje water bij de verzorgingspost, die bij de Zeeuwse evenementen altijd goed geregeld zijn. Banaan, sinaasappel, ontbijtkoek, aan vanalles is gedacht. Op dit punt had ik het even behoorlijk zwaar en warm en ik moest nog bijna 6km tot de finish, dat werd bikkelen. Annelies lag een flink stuk voor me. Die vertelde voor de start nog dat ze hoopte op wat onverharde paadjes, dus die werd rijkelijk beloond. Ik lachte in mezelf als ik weer een onverhard pad indook en aan haar opmerking van die ochtend dacht. Wat een plezier kun je dan hebben.

IMG_0784

 

IMG_0620

Rond de 17-18km vervolgde de Halve van Renesse met een halfverhard grevelachtig pad, behoorlijk heet was het daar en de wind stond recht op kop.  Maar het uitzicht maakte een hoop goed. Een mooi ven met paarden die aan de rand van het water stonden. Ik liep nog even achter twee mannen om wat uit de wind te kunnen lopen. We doken nog een keer een stukje bos in en in de verte was de speaker al te horen. Nog een watertje waar we langs liepen over een ondergrond van houtsnippers, dit liep niet echt lekker. Meerdere keren zwikte ik mijn enkel door zo’n rottig stokje onder m’n schoen en het zorgde voor een vreemde vering, maken dat ik wegkwam daar en op naar de finish. Nog wat laatste bochtjes…….. En daar was ie al…… De finishboog! Ik klokte een tijd van 1:56u, niet slecht gezien de omstandigheden en het parcours. Annelies had er 1:41u over gelopen, een hele sterke tijd en werd daarmee (voor de zoveelste keer, Annelies heeft er namelijk patent op) 4de vrouw in haar categorie. Later bleek ik nog een 10de plek in mijn categorie gelopen te hebben. Daar moest op gedronken worden…….                                                                                                Een mooie afsluiter in de zon op het terras aan de Zeeuwse kust!

IMG_0690

 

 

3 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Emma schreef:

    Leuk en humorvol geschreven.ik kon me de sfeer goed voorstellen
    En knappe tijd Mascha.‼️Op naar de vlgd loop moeder van de 3 kinderen.

    Like

  2. John schreef:

    Weer een mooie prestatie neergezet tijdens een leuk evenement Mascha. Erg leuk geschreven ook en reden voor mij om na 2 eerdere starts daar, deze voor 2017 in overweging te nemen. Verdubbelen we de vertegenwoordiging van de crazies 😉

    Like

  3. Meike Hennekes schreef:

    Leuk geschreven Mascha en wat een prestatie met die warmte! Petje af.

    Like

Geef een reactie

