Het haasje in Rozenburg

on

Na de marathon van Rotterdam had ik besloten om de zomermaanden te gebruiken om aan mijn snelheid te werken en die te testen op de kortere afstanden. Hiervoor had ik het Stratenloopcircuit uitgekozen, een circuit met zeven wedstrijden in de buurt van verschillende afstanden. Per wedstrijd kan je punten verzamelen die na zeven wedstrijden het algemeen klassement bepalen. Een mooie uitdaging om te kijken hoever ik kan komen.

Een ander doel voor deze maanden is mijn PR’s verbreken en het plan was daar vandaag mee te beginnen. Helaas kwam deze loop nog te vroeg, aangezien ik sinds kort weer bij de fysiotherapeute loop. Een aantal pijntjes waren aanleiding om weer eens een en ander te laten checken. Na wat testen kwam er naar voren dat mijn linker been een stuk minder sterk is dan mijn rechter, dit zou zomaar de oorzaak kunnen zijn van de pijntjes. Dus met oefeningen en de opdracht om drie keer per week in de sportschool mijn benen te gaan trainen mocht ik weer aan de slag.

Voor de loop van vandaag kreeg ik ook een opdracht mee, ik mocht namelijk niet voluit lopen en moest weg gaan voor een tijd van 45 minuten. Nou liep ik de laatste wedstrijden steeds rond de 40 a 41 minuten en voelde dat ik weer wat stapjes verder was. Maar goed ik wilde toch proberen niet helemaal voluit te gaan om over een maand weer vol gas op PR jacht te mogen.

Afgelopen week was het erg warm tijdens het lopen en met die warmte zou het geen probleem zijn rond de 45 minuten uit te komen, sterker nog daar zou ik dan misschien nog moeite voor moeten doen ook. Maar de warmte was vandaag weg, het was zelfs ideaal weer om te lopen (onder de 20 graden met een beetje regen). Toen ik van huis ging wist ik dus stiekem al dat die 45 minuten hem niet ging worden vandaag, maar ik wilde ook zeker niet voluit gaan, een soort van middenweg.

Rond een uur of 10 kwam ik aan in Rozenburg om mijn startnummer te halen, deze op te spelden en aan mijn warming-up te beginnen. Ik was ruim op tijd dus kon me in alle rust voorbereiden. Mijn warming-up liep ik in een klein beetje regen maar al snel was het droog. De snelle mannen liepen ook allemaal hun rondjes en zag dat het deelnemers veld niet heel groot was maar wel erg sterk. Na een goede warming-up vertrok ik richting de start en was het wachten tot we los mochten.

Vanaf het startschot bleef ik een paar honderd meter bij de snelste groep die al snel uit elkaar viel. Het tempo lag ook meteen erg hoog en ik wist dat ik dit snel los moest laten al voelde het niet eens zo slecht. De eerste kilometer liep ik onder de 4 minuten en was nog steeds veel te snel voor vandaag maar die secondes had ik vast meegepakt. Ik liet me iets zakken en sloot aan bij een paar mannen die een tempo net boven de 4 minuten liepen.

Hier kon ik het eerste rondje bij blijven (we liepen 4 rondjes van 2,5km), maar het tweede rondje moest ik afhaken en ging in mijn eigen tempo verder. Richting de 5km kwam er opeens iemand naast me lopen, dit was de eerste vrouw. We liepen mooi in hetzelfde tempo richting het 5km punt. Al snel was duidelijk dat ik prima als haas kon fungeren voor haar, voor mij kwam dit goed uit want het tempo tussen de 4:00 en 4:10 liep ik vrij gemakkelijk. Mijn ademhaling ging lekker en de benen voelden goed.

Ik probeerde zo goed mogelijk aan te voelen welk tempo we konden lopen zonder dat een van ons zichzelf over de kop zou lopen. We wisten elkaar weer mooi in het tempo te krijgen als bij een van de twee het tempo eruit ging na en bocht of door de tegenwind. In de laatste ronde probeerde ik met wat kleine versnellingen alvast een beetje aan te voelen of we nog wat harder konden gaan, zeker met het oog op de laatste kilometer.

Bij het ingaan van de laatste kilometer ging ik wat steviger versnellen en ontstond er af en toe een gaatje, maar ze kon steeds toch weer aanhaken en zo probeerde ik op het maximaal haalbare tempo te lopen richting de finish. Net voor de laatste bocht moedigde ik haar nog een keer aan om een eindsprint in te zetten, we wisten ook nog te versnellen en de laatste kilometer weer onder de 4 minuten te lopen. En zo had ik de eer om samen met de winnares over de finish te gaan.

Ondanks de overwinning was er toch iets waar ze niet tevreden over was, haar doel was om voor het eerst onder de 41 minuten te duiken maar we kwamen over de streep in 41:03. Zonde dat we niet ergens net die paar seconde hebben kunnen pakken. Voor mij was deze tijd al veel meer dan ik eigenlijk mocht en behaalde hiermee een 19e plaats overall en een 8e plaats in mijn categorie. Hiermee pakte ik de eerste punten mee voor het klassement, maar vooral het gevoel dat ik dit vrij makkelijk liep is een goed teken. Dit betekend dat er nog veel mogelijk is de komende maanden tijdens de andere zes wedstrijden.

Een rustig maar fijn begin van wie weet…

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Meike Hennekes schreef:

    Leuk geschreven Peter! Super gedaan en wat mooi dat je zo ook nog als haas kon fungeren. Hoop dat je snel weer lekker voluit kan lopen zonder pijntjes!

    Like

Geef een reactie

