De halve “Halve van Hoogvliet”

on

Na de wedstrijd twee weken geleden in Rozenburg, stond vandaag in Hoogvliet de tweede wedstrijd van het stratenloopcircuit op het programma. De hoofdafstand was de halve marathon die ik hier vorig jaar ook liep. Dit keer stond deze ook in de planning, maar door de fysio perikelen en haar advies van een maximale eindtijd deed me besluiten om me in te schrijven voor de 10km.

Om 9:45 vertrok ik richting Hoogvliet, waar we konden parkeren op een groot grasveld vlakbij de locatie waar we de startnummers konden ophalen. Dat dus bij aankomst gelijk gedaan, nog voordat ik naar binnen kon kwam ik de eerste bekenden al tegen. Een van de eerste die ik zag was Pauline (zie Het haasje in Rozenburg), even kort besproken wat onze doelen waren voor vandaag (ze was vandaag wederom de snelste vrouw). Daarna startnummer halen en weer een praatje met de volgende, maar zo zou het de hele dag gaan, dat heb je als je zo dichtbij huis bent.

Dan weer terug naar de auto, omkleden, startnummer opspelden en richting startgebied. De afstand naar het startgebied gebruik ik meteen voor mijn warming-up, ik loop een rondje om het winkelcentrum en bij het startgebied nog een aantal sprintjes. Hierna duik ik het startgebied in om daar wederom een hoop bekenden tegen het lijf te lopen en bij te praten. Vlak voor de start zie ik Rafael en Petra en praat even bij om daarna richting de start te gaan.

Ik wil vandaag proberen weer iets sneller te gaan dan in Rozenburg dus zorg dat ik helemaal vooraan in het startvak sta, naast de favorieten. Het duurt even voor het startschot kan plaatsvinden omdat de tijdregistratie niet meewerkt, maar na een paar minuten mogen we van start. Het groepje met de favorieten is al snel weg en slaat direct een gat, ik kan mee met het derde groepje en blijf de groepjes voor me zien. Ik weet dus dat het tempo vrij hoog ligt, na afloop zie ik dat mijn eerste kilometer in 3:47 ging.

Al vrij snel maken we voor de 10km een lus en is dus al snel duidelijk wie mijn tegenstanders zijn. Ik zie er maar 3 voor me lopen, die ik in ieder geval niet bij kan houden. Hierdoor kom ik alleen te zitten en besluit mijn eigen tempo te gaan lopen, dit gaat me goed af ik loop mijn kilometers wisselend in 4:03, 4:06 en 4:08, 1 kilometer kom ik boven de 4:10 uit. Onderweg wordt ik door twee lopers ingehaald, maar de een weet ik in de laatste kilometer in te halen en de ander blijft me op de streep 2 seconde voor. Deze loper liep een heel groot stuk een klein stukje voor me maar ik wist niet aan te haken, achteraf gezien had dit zeker moeten kunnen als ik zie wat een eindsprint ik nog in de benen had.

Onderweg ook verschillende fotografen tegengekomen, waaronder Evert Buitendijk en FotoRotterdam die weer topplaatjes hebben geschoten.

Uiteindelijk kwam ik over de streep in een tijd van 40:28 meer dan een halve minuut sneller dan twee weken geleden, zeker gezien de paar klimmetjes van vandaag helemaal geen tijd om ontevreden over te zijn. Ik heb wel het gevoel dat ik nog niet diep genoeg durf te gaan op de korte afstanden, maar dit betekend dat er nog meer in zit de komenden weken. Te beginnen met zondag tijdens de ronde van Kralingen, daar zal ik op de 5 kilometer moeten proberen dieper te gaan. In het algemeen klassement van het stratenloopcircuit sta ik als het goed is op een mooie 4e plaats (officiële uitslag volgt nog). De komende 5 wedstrijden dus proberen deze plek vast te houden of misschien nog een plekje te stijgen.

De organisatie in Hoogvliet was top, alleen wat onduidelijkheden onderweg op de route, maar als ze daar ook nog even de puntjes op de i zetten dan zal dit evenement alleen maar groter worden.

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. John schreef:

    Misschien was het advies van de fysio juist wat je nodig had om nog niet alles te geven en de sprinter voor de laatste kilometer te bewaren. Volgende wedstrijd je klassering veilig stellen.

    Like

  2. Pim Paparazzi schreef:

    Wijze woorden van de Hardlopende boer, en Pim Paparazzi vond het leuk je onderweg te kunnen fotograferen ook al heb ik je door de hoge snelheid bij de passage Spijkenissebrug gemist. Tot volgende jaar!

    Like

Geef een reactie

