De (P)Ronde van Kralingen

Vandaag stond alweer de derde wedstrijd van het Stratenloopcircuit op het programma, dit keer was het de beurt aan Kralingen. Na jaren van afwezigheid is dit jaar de Ronde van Kralingen weer in ere hersteld en daarbij sluit dus ook de stratenloop aan. De terugkeer werd meteen goed aangepakt, bij aankomst ’s ochtends rond een uur of 10 was er al heel wat bedrijvigheid. Er waren kraampjes, springkussens en spelers van Excelsior, voor iedereen was er wel wat te beleven in Kralingen vandaag.

Een aantal dagen voor de race was ik al het parcours gaan verkennen, een rondje van 1400 meter met een kort maar steil klimmetje en een lange flauwe afdaling. Tijdens de verkenning liep ik steeds een rondje hoog tempo en een rondje laag tempo, dat drie keer en zo hoopte ik goed voorbereid aan de start te verschijnen. Mijn snelle rondjes gingen in een pace van 3:36 min/km, tijdens de race was in ieder geval het doel om onder de 4:00min/km te blijven.

Zondagochtend was ik ruim op tijd in Kralingen om het startnummer op te halen, even terug te gaan naar de auto, om te kleden en rustig aan warm te lopen. Tijdens het warmlopen kwam liep ik langs de spelers van Excelsior die bij de voetbalkooi de voorbereidingen aan het treffen waren voor hun clinics. Bij het voorbij gaan even groeten en zien hoe ze mijn warming-up bekijken (toch grappig dat spelers die normaal bekeken worden nu de hardlopers bekijken). Warming-up voelde goed tempo’s liepen lekker, temperatuur was goed, ik had er zin in.

Na de warming-up richting de start waar de kidsrun nog bezig was, een heerlijk gezicht om al de kleine kids aan het werk te zien. Onderweg naar de start met een aantal bekenden even bijgepraat en even informeren of ik achter iemand aan kan. Ondertussen heb ik wel een idee op welke groep ik moet letten. Na wat onduidelijkheid waar de start is, komen we daar toch vrij snel achter en is het 400 meter voorbij de start finish waar we moeten verzamelen voor onze start. We beginnen met 800 meter tot de start finish en dan 3 volle rondes.

De start laat nog even op zich wachten omdat de starter (Ivo Opstelten) nog naar de start moet komen om het startschot te lossen. Vijf minuten later dan gepland gaat het pistool in de lucht en mogen we weg. Vanaf de start moeten we gelijk de korte steile klim op en dan op het vlakke asfalt richting de afdaling en de start/finish in de Lusthofstraat. Al vrij snel is duidelijk dat er heel veel hele snelle mannen bij zijn vandaag, ik loop op een tempo van onder de 3:20 min/km en nog lopen ze weg. Al snel besluit ik om meer mijn eigen tempo op te zoeken. Ik ging we met het doel onder de 20 minuten te lopen, maar mijn tempo ligt nog een stuk hoger, ik besluit dit gewoon te proberen zo lang mogelijk vol te houden.

Het eerste rondje blijf ik bij een klein groepje dat in het tempo loopt dat ik mooi bij kan benen, maar na de eerste volle ronde voel ik dat er meer inzit en ik versnel en loop iets weg. Net na de klim komen er weer een paar voorbij maar in de volgende afdaling loop ik weer weg en vanaf dat moment blijf ik weg. De het zicht op de laatste ronde is er al en ik besluit om vanaf dat punt nog meer te versnellen, als ik naar mijn tijd kijk zou ik onder de 19 minuten moeten kunnen lopen. Dit geeft extra motivatie om mijn tempo te verhogen.

Ik nam me voor om echt alles te geven op het laatste stuk vanaf de afdaling, daar kreeg je toch al meer vaart en daarna was er al snel de laatste bocht en dus het finishdoek in zicht. De afdaling lanceerde me en ik zag allemaal lopers die ik nog voorbij zou kunnen gaan. Sowieso gingen we al meer dan een ronde allemaal lopers voorbij die een ronde op ons achter liepen (complimenten aan de organisatie dat ze deze lopers allemaal aan de linkerkant lieten lopen, zodat wij de binnenbochten konden houden). Onderweg ook veel aanmoedigen van de lopers die ik voorbij ging.

Na de laatste bocht kwam dan mijn eindsprint, ik zag mijn tempo onder de 3:00 min/km gaan en kwam zo dichtbij een loper die ik dacht niet meer in te halen dat er zelfs nog een schepje bovenop kon de laatste 100 meter.

In een tijd van 18:35 kwam ik super blij over de streep, dit was niet alleen een nieuw PR omdat mijn eerste officiële 5KM was maar ook de snelste 5 die ik ooit had gelopen. Later bleek dat ik als 20e over de streep was gekomen en 14e in mijn categorie. Met deze deelnemers een prestatie waar ik erg blij mee ben. In het klassement ben ik een plekje gezakt naar de 5e plaats en is het erg spannend.

Na de periode van rustig aan lopen mocht ik vandaag weer bijna voluit en het voelde erg goed, ik voel me krachtiger en sneller. De komende maanden met de krachttraining en looptraining door blijven gaan, dan in augustus en september weer knallen tijdens de laatste vier stratenlopen. En dan proberen de PR’s op de 15, 10 en 5 aan te scherpen.

Deze is in ieder geval vast binnen…

One Comment Voeg uw reactie toe

  1. hardlopendeboer schreef:

    Wat een tijd/tempo weer Peter! Petje af man.
    Gefeliciteerd met je pr.

    Like

Geef een reactie

