Twee keer 5km in 3 dagen

Na de ronde van Kralingen begin juli was het tijd voor een zomerstop bij het stratenloopcircuit, pas eind augustus staan de volgende wedstrijden op de kalender. Maar in Kralingen ging het zo lekker dat ik niet kon wachten om weer een wedstrijd te lopen. De afgelopen weken de hardloopkalender in de gaten gehouden, die is niet echt goed gevuld in de maanden juli en augustus. Maar ik wist toch twee wedstrijden te vinden waar ik aan de start verscheen.

De eerste wedstrijd was de 5000m baan wedstrijd bij atletiekvereniging PAC in Rotterdam. Lekker dichtbij en meteen mijn debuut op de baan, kan ik ook eens kijken of me dat bevalt. De start van de serie waarin ik was ingedeeld was om 21:25, ook een nieuwe ervaring om laat op de avond te presteren. De avond ervoor was het erg gezellig en laat geworden dus topfit was ik niet maar daardoor kon ik zonder verwachtingen van start.

Ik kwam ruim op tijd aan bij PAC, even de tijd genomen voor een goede warming-up en voor de start even bijpraten met wat bekenden. De serie waar ik in liep was de streeftijd van 18:00 – 19:00 minuten. Met mijn 18:35 in Kralingen moest dit lukken. Vanaf het startschot ging het tempo meteen vrij hoog, maar het voelde goed en ik kon goed meekomen met de snelste lopers.

Toen we op de helft waren moest ik de snelste mannen laten gaan, ik kwam tussen twee groepjes in te zitten maar met een loper dicht achter me. Met nog 4 rondes te gaan voelde ik dat mijn tempo wat naar beneden ging en de loper achter me kwam me voorbij. Hij moedigde me aan om aan te haken en dat probeerde ik ook maar koste me veel moeite. Er ontstond een klein gaatje maar hield hem in het zicht.

De laatste 3 rondes was er een kopgroep van twee man met daarachter een groepje van vier, we wisten samen naar de groep te lopen in de laatste ronde. Ik kon nog een aantal lopers voorbij in mijn eindsprint en zo ging ik over de finish in een tijd van 18:35 op mijn horloge. Het was deze avond nog redelijk benauwd en flink wat wind, naar omstandigheden was ik zeker tevreden met mijn tijd en de ervaring op de baan, die zeker naar meer smaakt.

Twee dagen later stond er weer een 5km wedstrijd te wachten in Maasdijk. De 5km en 10km (2 rondjes) starten tegelijk. Op de 10 veel hele snelle mannen en dat is vlak na de start ook wel duidelijk, de kopgroep is er al snel vandoor en dus snel uit het zicht.

Zelfs in de groepen erachter waar ik in terecht kom ligt het tempo weer flink hoog, het voelt wel goed maar als ik de cijfertjes op mijn horloge zie dan weet ik dat ik dit niet heel lang vol ga houden. Ook vandaag kom ik weer vrij snel tussen verschillende groepen in te zitten, ik moet het dus wederom alleen doen. En op een lange rechte dijk met de wind vol tegen is dat best pittig maar ik probeer mijn tempo vast te houden.

Halverwege zie ik dat ik een goede voorsprong heb op mijn achtervolgers, ik hoef me dus alleen maar te richten op de lopers voor me. Af en toe moet ik vrij diep gaan tijdens een klein steil klimmetje, maar in de laatste kilometer kan ik me weer herpakken en aan een eindsprint te beginnen.

Ik weet naar een aantal lopers voor me te lopen en erover heen te gaan, de een komt al vrij snel weer naast me lopen. Maar als ik er nog een schepje bovenop doe moet hij afhaken. Ik zie dat ik de laatste paar honderd meter in ga en geef nu nog even alles wat erin zit.

Als ik over de finish kom heb ik geen energie meer om op een klok of mijn horloge te kijken. Ik kan mijn horloge nog net stop zetten maar kan pas een minuut later kijken wat er op staat. Ik verwacht ongeveer dezelfde tijd als twee dagen eerder, maar tot mijn verbazing zie ik 18:15 staan. Ik zie ook dat ik 60 meter tekort kom, maar alsnog ben ik zeer tevreden met mijn tijd. Later blijkt de officiële tijd 18:19 te zijn. Die kan ik dus noteren als PR.

Na weken van oefeningen doen, krachttraining en looptraining wordt ik met de week sneller en sterker. Het motiveert enorm om dit door te trekken, volgende week ga ik voor de tweede keer de baan op voor een 3000m. Deze maand nog knallen op de korte afstanden en dan vanaf eind augustus het vizier op de Berenloop.

One Comment Voeg uw reactie toe

  1. John schreef:

    Mooie prestaties en een mooie basis om door te trekken naar de langere afstanden en de Berenloop natuurlijk!

    Like

Geef een reactie

