In de prijzen bij de Seuterloop

Op donderdagavond 18 augustus stond ik aan de start van de Seuterloop in ‘S-Gravendeel, de dag ervoor had ik me ingeschreven voor de 5KM. Na een aantal succesvolle 5KM wedstrijden ging ik ook vandaag weer voor een mooi resultaat. Vooraf had ik gezien dat er prijs was voor de eerste 5 mannen dus daar ging ik vandaag voor.

Tijdens de warming-up voelden mijn benen wat zwaar door de drukkende warmte, daardoor was ik niet vol vertrouwen maar onderweg maar eens kijken wat erin zit. Bij de start zag ik meteen een paar bekenden, tijdje met Kelly (GirlsLove2Run Rotterdam) staan praten over onze doelen van vandaag. Ook zag ik een paar snelle mannen vooraan staan en vroeg me af of de eerste 5 wel haalbaar waren.

Vanaf de start ging de winnaar van vorig jaar ervandoor en achter hem ontstond een groep van een mannetje of 10. Ik besloot achterin de groep te blijven lopen en zo te kijken hoe het zich verder ging ontwikkelen. We begonnen met twee kleine rondjes, tijdens beide rondjes kon ik goed in de groep blijven. Toen we begonnen aan de eerste grote ronde viel de groep wat uit elkaar, twee man namen afstand en de rest bleef op korte afstand van elkaar lopen. Ik liep deze ronde nog een stuk op met de snelste vrouw, maar ons tempo lag net niet helemaal gelijk, dus ook daar viel af en toe een gaatje.

Ik bleef iets achter de groep in mijn eigen tempo met als doel het gat niet te groot te laten worden in de hoop dat de rest te snel gestart is en dit niet vol blijven houden. Bij het in gaan van de tweede grote ronde en meteen ook de laatste (2KM) kwam ik door als 9e. Na de eerste bocht haalde ik twee man in, aan het einde van de weg nog een. Mijn tactiek pakte tot zover dus goed uit. Ik liep met nog een kilometer te gaan 6e, ook nu hield ik het gat met mijn voorganger klein om hem in de laatste kilometer hopelijk voorbij te gaan.

Bij het ingaan van de laatste kilometer kwam de snelste vrouw me wederom voorbij en passeerde ook de loper voor me. Dit was voor mij het teken om het tempo omhoog te gooien, vrij gemakkelijk ging ik achter haar aan en passeerde ook de loper voor mij. Ik merkte al vrij snel dat hij niet kon volgen, ik kon me ondertussen mooi richten op de snelste vrouw. Een meter of 600 voor de finish ging ik haar voorbij en begon nu echt aan mijn eindsprint. Ik ging aan de buitenkant alle lopers voorbij die nog aan hun laatste ronde moesten beginnen en zag de finish steeds dichterbij komen.

De laatste bocht, nog een keer achterom kijken, ik zie niemand dus vol richting de finish, bij het passeren zag ik de klok rond de 18:30 staan en hoorde de speaker omroepen dat ik als 4e binnenkwam. Een heerlijk gevoel dat mijn tactiek heeft gewerkt en zo dus in de prijzen liep, nog net naast het podium maar wel naar voren bij de prijsuitreiking.

Bij de prijsuitreiking nog even staan napraten met nummer 2 Alexander (maatje van Sierd) die ik in Oud Gastel heb ontmoet. Mijn prijs in ontvangst genomen en met een zeer tevreden gevoel richting huis, een mooie eerste race als dertiger!

One Comment Voeg uw reactie toe

  1. John schreef:

    Gefeliciteerd Peter!
    Mooie prestatie wederom, op naar nog meer als dertiger 😉

    Like

Geef een reactie

