Saucony Halve van Egmond

8 januari Saucony Halve van Egmond

De eerste wedstrijd van 2017.
Ik had wel weer zin in een wedstrijd!
Mijn laatste wedstrijd was eind oktober, de Asics DuinenTrail in Schoorl.

Ik had me ingeschreven voor dit evenement omdat het redelijk dichtbij huis is,
en ik vond dat ik deze op zijn minst een keer gelopen moest hebben.
Na Schoorl was ik gaan nadenken over mijn doelen voor het nieuwe jaar.
Voor 2017 heb ik besloten om me te richten op het verhogen van mijn looptempo, en me daarbij voornamelijk te richten op de 10 tot 25 kilometer wedstrijden.
De Halve van Egmond leek me daarin een mooi begin van het nieuwe jaar.

Mijn voorbereiding richting Egmond ging helaas niet zoals ik dat graag had willen zien.
Na Schoorl liepen mijn trainingen heerlijk! Ik liep lekker. Mijn looptempo had een mooie stijgende lijn. Mijn intervaltrainingen gingen goed. Ik was tevreden! Het ging de goede kant op.
Maar begin december kreeg ik last van mijn achillespees. Ik moest een versnelling terugschakelen in mijn trainingen en vaker de sportschool in dan ik zou willen. Daarnaast thuis en op mijn werk veel oefeningen gedaan om sterker te worden. En dat terwijl mijn trainingen net zo lekker liepen! Ik baalde ervan dat dit door een blessure onderbroken werd. Maar gelukkig een week voor de wedstrijd had ik bijna geen last meer van mijn achillespees! Net op tijd om in Egmond lekker te kunnen lopen.

De route kende ik al. Deze loopt voor een groot deel door een gebied waar ik (vooral) zomers regelmatig hardlopend te vinden ben. Plus ik had de route twee keer eerder als training gelopen. Een keer met mooi weer, en een keer met slecht weer. Ik wist dus wat me te wachten stond als we slechtweer zouden treffen 😉

Mijn starttijd was 12.45uur.
We troffen het. Het was perfect hardloopweer. He-le-maal niks mis mee!
Ik had er zin in. Ik was alleen vergeten om vooraf goed te eten zodat ik voldoende brandstof had tijdens het lopen. Een dergelijke fout maak je een keer en daarna nooit meer. Hierdoor was mijn energieniveau niet optimaal, dus heb er niet alles uitgehaald wat er in had kunnen zitten.
(Ik ben nogal zelfkritisch en competitief ingesteld, en wil altijd het maximale eruit halen)
Desondanks dat was het wel een heel leuk evenement om een keer gelopen te hebben, en ben ik redelijk tevreden over mijn eindtijd van 1.34.45 uur (4.30min/km gemiddeld).
Het afwisselende parcours maakt het interessant. Het strand (welke prima te belopen was), onverharde paden, een stuk over een camping, verharde paden, door de bossen, kleine klimmetjes en veel gezelligheid langs de route. En ja uiteraard zijn dit soort evenementen behoorlijk druk qua deelnemers, dus veel mensen op redelijk smalle paden. Maar het was bepaald niet saai te noemen!
Echt een aanrader voor iedereen om op zijn minst 1 keer aan dit hardloopevenement deel te nemen.

foto-08-01-17-17-33-54foto-08-01-17-14-52-00foto-10-01-17-22-22-55parcourskaartbanner-2

Geef een reactie

