Warom de City pieâh city zau leuk is!

Blog by: Roosmaristhumbnail_DSC_3973

Op zondag 12 maart liep ik samen met 42.000 mensen, waaronder mijn schoonzus the City-Pier-City in Den Haag. Er waren deze dag verschillende afstanden: kidsrun, 5k, 10km en de bekende halve marathon die wij zelf liepen. Zoals de naam het al zegt, vanuit de stad naar de pier en terug. Ik had deze al 1 keer eerder gelopen en wilde hem beslist nog eens lopen.  Omdat ik 1 jaar in Den Haag heb gewoond tijdens mijn studie, vind ik het ook altijd erg leuk om weer in deze stad te zijn. Ik zie dan zoveel bekende dingen terug en natuurlijk de herinneringen die erbij horen.

Het was mooi weer, de lente liet zich duidelijk zien. Temperaturen van ongeveer 16/17 graden zorgden voor veel toeschouwers en drukte aan en op het strand. Heel fijn om weer te rennen in een korte broek en een t-shirt, dat was voor mij al weer een hele tijd terug. Ik had niet echt een doel qua tijd, aangezien het mijn 1e halve marathon weer werd sinds de Singelloop in Breda van 2014. Ik wilde hem wel graag uitlopen. Mijn voorbereiding was goed, dus ik had er vertrouwen in. Eenmaal aan de start komen dan toch die stomme zenuwen altijd weer op. Maar goed, uiteindelijk heb ik vrij lekker gelopen, al dacht ik dat ik veel harder ging haha. In 1 uur en 55 minuten gefinishte en de dagen erna nergens last van gehad. Ik ben zo blij dat ik dit weer heb kunnen doen en kijk alweer uit naar mijn volgende uitdaging. Langzaam maar zeker kom ik weer dichterbij mijn oude snelheid en tijden. Nog een lange weg te gaan, maar gelukkig zit er progressie in.

Voor iedereen die deze race nog nooit heeft gelopen of de stap wil zetten van een 10km naar zijn/ haar 1e halve marathon, even op een rijtje waarom je deze run zeker niet moet overslaan, of juist uit moet kiezen voor je 1e halve marathon!

Waarom meedoen? – Top organisatie. De organisatie van dit evenement is super. Deze dag zijn er altijd rond de 40.000 mensen aan de start, maar er zijn geen rijen voor de dixies, ook niet bij de tassen en alles is duidelijk aangegeven. Na de finish is alles ook goed geregeld. Duidelijk, alles gecentreerd en groot opgezet, heel fijn.  Vanaf het station ben je in 2 minuten op het Malieveld. Op dit veld zijn Dixies genoeg, heb je grote tenten om je om te kleden, kan je je tas bewaakt kwijt en kan je lekker mensen kijken 😉  – Drankposten. De drankposten zijn ook een pluspunt en dan puur omdat er een sponsje in de bekertjes zit. Dit kan je natuurlijk gebruiker voor verkoeling in je nek, maar omdat er 1 kleine inkeping inzet, kan je vrij gemakkelijk rennend drinken uit dit bekertje met spons. Ik ben daar namelijk heel slecht in, maar met dit sponsje kan ik het wel.  – Het publiek. Langs vrijwel het gehele parcours staan mensen. Met bandjes, met DJ-sets en natuurlijk met de echte Haagse aanmoedigingen. Dit jaar stond Henk Bres langs de kant: dat ken hardâh! Dat Haagse mensen gezellig zijn, kan je tijdens deze run echt wel merken.  – Het parcours. Het parcours is leuk, niet perse mooi, maar leuk. Je komt in Den Haag door de gezelligste wijkjes en langs het bekende tuindorp waar Barbie en Michael woonden, de visafslag, over het strand van Scheveningen en langs Madurodam weer terug. Het stuk langs het strand is heel mooi, maar ik heb er niet van kunnen genieten omdat dit stuk tevens ook licht omhoog gaat. Ik ging kapot op dit stuk.  – Mooi weer. Dit is de 2e keer dat ik hem loop en ook de 2e keer dat ik heerlijk in de zon heb kunnen lopen. Aangezien deze run aan het begin van de lente zit, is de kans groot dat je lekker in je korte

broek en T-shirt weer eens kan lopen. Daarbij komt dat als je gaat trainen voor de halve marathon, je dit lekker in de winter kan doen en dan kan knallen in de eerste zonnestralen.  – Goed te combineren met een weekendje weg. Aangezien het een leuke stad is met een strand dichtbij, kan je hiervan ook een lekker weekendje weg van maken. Lekker shoppen, eten aan het  strand en zondag even rennen. Sunday Runday toch? – Bereikbaarheid trein.  De start ligt echt 2 minuten van het station waar je uitstapt. Dus deze run is heel goed te doen met het openbaar vervoer. Je stapt bijna uit in het startvak.

Waarom misschien niet meedoen? – Drukte. Het is een massaal evenement. Dat spreekt voor zich met meer dan 42.000 deelnemers. Dit is helaas ook te merken in het begin van de race. De eerste 2/3 km heb ik niet prettig kunnen lopen, omdat het gewoon te druk was. Dit vind ik altijd erg jammer. Ik ging niet voor een PR, maar als dat wel voor je het geval is, kan je hier al zoveel achterstand oplopen. Dit vind ik zelf ook echt het enige minpunt aan het evenement en de organisatie.  – De warmte. Natuurlijk kan je ook rennen in de warmte, maar voor mij was het tijdens deze run 2 keer onverwacht ineens heel warm. Ik had me er goed op gekleed, maar ik trainde in de kou met handschoenen en nu ineens was het lente. Ik merk dat ik daar altijd even moeite mee heb in het begin. Dat kan even tegenvallen, omdat het opeens anders is. Maar daar wen je snel aan.

Volgend jaar hoop ik er weer gewoon bij te zijn. Ondanks de drukte, blijf ik deze run toch heil errag leuk vinde.

IMG-20170312-WA0011Screenshot_20170313-172147

 

Geef een reactie

